Nafas baharu batik moden, tradisi keluarga jadi inspirasi Gerson Batik


  • Bizz
  • Ahad, 16 Mac 2025

Xin-Ee mengasaskan Gérson Batik bersama tiga sepupunya pada 2019. — Gérson Batik

SEJAK mula, keluarga sememangnya menjadi tulang belakang kepada pembinaan dan operasi jenama Gérson Batik.

“Ibu dan sepupu saya ada di sini, dan enam ibu saudara saya sedang menjahit di rumah sekarang,” kata Soong Xin-Ee yang merupakan pengasas jenama pakaian batik moden itu, kepada StarBiz 7.

Diasaskan pada 2019 oleh Xin-Ee bersama tiga sepupunya, Gérson Batik memiliki kepakaran dalam pengeluaran pakaian batik tempahan dan siap pakai yang direka dengan sentuhan kontemporari unik.

BACA LAGI: Pesanan TMJ jadi azimat, Kopi Rakyat bawa anak kelahiran Kuantan dari jalanan ke pusat beli-belah

BACA LAGI: Status agama dipersoal lepas peluk Islam, ketekalan Mohd. Chan terbalas perniagaan rangkaian restoran terus berkembang cecah 2 dekad

Nama Gérson, bagaimanapun, boleh ditelusuri akarnya sejak 30 tahun lalu kepada tiga beradik perempuan yang menjalankan perniagaan jahitan rumah di kejiranan di Klang.

"Mak saudara saya memulakan perniagaan tradisional mengimport stok pakaian dari Jerman, dan kemudiannya menumpukan pada pembuatan pakaian ditempah khas untuk pelanggan," kongsinya.

Bagi setiap rekaan, ia mendapat sentuhan fabrik batik berbeza, menghasilkan rangkaian pakaian kaya pelbagai warna dan corak. — Gérson Batik

Bagaimanapun, perniagaan Gérson terhenti apabila adik-beradik itu mula mempunyai keluarga masing-masing.

Sepuluh tahun kemudian, semasa bekerja dalam sektor e-dagang, Xin-Ee melihat potensi menggunakan media sosial dan platform runcit dalam talian untuk kembali menghidupkan perniagaan ibu saudaranya.

Daripada situ terlahirlah Gérson Batik.

"Saya fikir ia akan menjadi satu cara untuk membantu ibu saudara saya memperoleh pendapatan, kerana mereka tidak bekerja selama ini," tambahnya.

Berpegang teguh kepada DNA perniagaan pertama, Gérson Batik bermula dengan menyediakan pakaian wanita batik yang ditempah khas.

"Terdapat banyak percubaan dan kesilapan, tetapi kami akhirnya menghasilkan baju batik yang ringkas tetapi moden, yang dijual seperti pisang goreng panas.

"Kami mempunyai ramai pelanggan yang berkongsi bahawa barang kami mengingatkan mereka tentang datuk dan nenek mereka, dan mereka sangat gembira kerana kini mempunyai gaya kontemporari untuk memakainya," ujarnya.

Setiap pakaian dihasilkan memiliki potongan dan rekaan yang tersendiri. — Gérson Batik

Sambutan positif dan permintaan yang semakin meningkat membawa kepada penambahan koleksi pakaian siap dipakai pakai serta pilihan pakaian lelaki seperti baju batik, tali leher dan sapu tangan kecil.

Dalam pada itu, Gérson Batik turut membuka dua kedai fizikal yang mana pelanggan boleh mencuba sendiri potongan batik atau pakaian yang dibuat mengikut ukuran mereka.

Inspirasi tradisi keluarga

Menurut Xin-Ee, idea untuk menggabungkan batik sebagai teras perniagaan diinspirasi daripada tradisi keluarganya yang tersendiri. Setiap Tahun Baharu Cina, beliau dan saudara-maranya semua akan memakai batik dengan setiap daripadanya memiliki reka bentuk unik hasil air tangan ibu saudaranya yang merupakan tukang jahit.

Komitmennya terhadap keunikan setiap pakaian turut menyerlah dalam koleksi batik Gérson pada hari ini. "Hampir setiap bahagian yang anda lihat di sini adalah berbeza.

"Kami tidak menghasilkan jumlah pakaian untuk secara massa dengan setiap pakaian memiliki potongan tersendiri," ujarnya.

Bagi setiap rekaan, ia mendapat sentuhan fabrik batik yang berbeza, menghasilkan rangkaian pakaian kaya dengan pelbagai warna dan corak.

Beliau menyatakan bahawa pendekatan itu mejadi kunci membezakan Gérson Batik berbanding jenama lain.

“Kadar pembelian semula kami adalah sangat tinggi, dan saya boleh katakan ini kerana pelanggan kami suka bahawa mereka sentiasa boleh mencari sesuatu yang segar, unik dan tidak ditiru daripada jenama pakaian lain pada rak kami,” jelasnya.

Gérson Batik kini turut mengeluarkan pakaian bagi lelaki. — Gérson Batik

Xin-Ee berkongsi bahawa beliau dan ibunya turut mendapatkan sendiri fabrik untuk pakaian daripada pembekal tempatan di Kuala Lumpur, Terengganu dan Kelantan.

Untuk mengikuti trend yang semakin berkembang, rekaan baharu sering dikeluarkan sepanjang tahun.

Rekaan pakaian itu dibangunkan melalui proses kreatif kerjasama antara Xin-Ee dan ibu saudaranya, Wong Soo Ha, yang bertindak sebagai pereka.

“Saya biasanya akan menunjukkan kepadanya trend semasa yang kami ingin terapkan, dan kemudian dia akan mengambil idea tersebut dan menggunakan kepakarannya untuk menghasilkan versi lebih baik.

"Dari situ, kita semua akan bekerjasama untuk menyemak dan memperhalusinya," katanya.

Menjahit ruang baharu

Pada tahun lalu, Gérson Batik meraikan pembukaan kedai runcit keduanya yang terletak di Chinatown, Kuala Lumpur.

Xin-Ee memaklumkan terdapat rancangan untuk menubuhkan cawangan pertama jenama itu di luar Lembah Klang pada 2025.

Kedai runcit fizikal menjadi penting kepada pertumbuhan jenama kerana pengguna sering cenderung kepada pengalaman fizikal terutamanya apabila membeli untuk pakaian batik.

"Pelanggan akan datang dan mencuba sebanyak 10 helai, kerana setiap corak dan warna mencipta rupa dan rasa yang berbeza pada setiap orang," katanya.

Untuk kedua-dua kedua-dua butiknya, ia turut bekerjasama dengan jenama kedai kopi tempatan untuk menyepadukan kafe yang mana pengunjung boleh singgah untuk secawan minuman sambil menjamu selera.

“Kami mahu tempat itu menjadi ruang selesa dan menyeronokkan, yang mana orang ramai boleh duduk sambil pasangan atau ahli keluarga mereka membeli-belah. Jadi tiada tekanan untuk tergesa-gesa atau membuat pembelian,” jelasnya.

Selain membangunkan outlet Gérson Batik yang akan datang, Xin-Ee pada masa ini juga adalah untuk memperkenalkan dan membentuk pereka dan tukang jahit baharu yang boleh meneruskan kraf dan warisan ibu saudaranya.

Pasukan yang lebih besar juga akan membantu perniagaan dalam mengendalikan permintaan yang semakin meningkat untuk penawaran batiknya.

Walaupun pernah dianggap sebagai pakaian kategori khusus, beberapa tahun kebelakangan menyaksikan pengembangan perniagaan batik moden di seluruh pasaran tempatan.

Bagaimanapun, Xin-Ee menganggapnya sebagai satu perkembangan positif.

“Ia satu perkara baik kerana pada akhirnya kami meningkatkan kesedaran dan mengembangkan masyarakat yang menghargai dan menerima batik moden.

“Apabila bermula, kami tidak menjangkakan ada pasaran yang begitu besar, tetapi ia kini semakin berkembang.

"Orang ramai mula menerima, kerana batik secara unik dapat mewakili budaya Malaysia,” jelasnya. — The Star/NICOLE CHEW

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp Channel dan Telegram