SEJAK beberapa tahun kebelakangan ini, aktiviti pelancongan bersama keluarga merekodkan peningkatan memberangsangkan.
Menurut tinjauan pasaran insurans pelancongan AS Squaremouth, 47 peratus pelancong merancang melakukan perjalanan dengan keluarga pada 2025, mengatasi semua jenis perjalanan berkumpulan lain dengan mewakili peningkatan 17 peratus berbanding 2024.
Trend ke pengembara berkeluarga juga jelas di Asia Tenggara yang mana aktiviti pelancongan melibatkan keluarga adalah rutin kebiasaan.
BACA LAGI: Tiga pesan guru ditemui ketika umrah jadi kekuatan Ikhlas bangunkan platform mesra Muslim
“Di Malaysia, pelancong dari Singapura, Indonesia dan Arab Saudi kerap mengembara dalam kumpulan keluarga yang merangkumi beberapa generasi. Mereka tertarik dengan kawasan tumpuan yang boleh memenuhi semua kumpulan umur,” kata Pengarah Jenama Wyndham Suites KLCC, Monica Ong kepada StarBiz 7.
Permintaan semakin meningkat itu menyaksikan pertumbuhan pesat untuk konsep pelancongan berorientasikan keluarga menggabungkan masa lapang dan penginapan dengan cara baharu yang inovatif.
Keperluan ini amat ketara di bandar-bandar apabila kemudahan mesra kanak-kanak di hartanah perhotelan selalunya agak terhad.
"Ibu bapa melancong bersama anak-anak dibiarkan berjalan di bandar yang kekurangan penginapan bersepadu berfokuskan keluarga, memaksa mereka untuk berkompromi dengan kemudahan untuk aktiviti rekreasi," katanya.
Menyedari jurang dalam perkhidmatan disesuaikan dengan pelancong berkeluarga, Wyndham Suites KLCC melancarkan WynSports, satu ruang permainan aktif seluas 2276 meter persegi yang menyaksikan kewujudan tempat pertama seumpamanya dalam rangkaian global Wyndham.
Dibina bersepadu bersama hotel, tawaran playcation direka untuk menyediakan keluarga pengalaman bermain kanak-kanak yang dinamik dan interaktif di bawah satu bumbung.
Menangani keperluan keluarga
Dicipta dengan bantuan pakar perkembangan kanak-kanak, WynSports yang menawarkan pelbagai aktiviti merentasi beberapa zon interaktif, laluan berhalangan bergerak dan kawasan permainan deria.
Ia termasuk struktur memanjat, cabaran jaring dan gelongsor yang ditetapkan di kawasan luas direka untuk menggalakkan aktiviti fizikal, kreativiti dan interaksi sosial dalam persekitaran selamat serta diawasi.
Ruang permainan seluas 2276 meter persegi disepadukan dalam kemudahan hospitaliti di Wyndham Suites KLCC.
“Bagi ibu bapa, ia menawarkan ketenangan fikiran dan kemudahan kerana perkhidmatan ini disepadukan dengan suite dua bilik mewah di hotel.
"Mereka tidak perlu lagi berdepan kesukaran mencari hotel di bandar dan aktiviti mesra keluarga di kawasan berdekatan," ujar Monica.
Tambahnya, ruang rekreasi dalam hotel memberikan ibu bapa ruang untuk menikmati kesibukan kota Kuala Lumpur tanpa perlu terlalu bimbang menguruskan keperluan anak-anak.
"Mengetahui anak-anak mereka selamat, terhibur dan gembira memberikan kesan yang berkekalan," katanya.
Kemudahan memberikan fokus kepada keluarga membolehkan ikatan dan menjalin hubungan emosi yang dipercayai boleh memacu kesetiaan daripada pelanggan.
“Kami mahu keluarga sentiasa mengaitkan Wyndham Suites KLCC dengan kegembiraan dan kebersamaan. Itulah nilai emosi yang ingin disampaikan,” kata Monica.
Selain itu, pengalaman bermain bersepadu seperti WynSports juga berfungsi bagi meningkatkan kehadiran tetamu bukan penginap hotel bagi merasai perkhidmatan hospitaliti disediakan syarikat tersebut.
“Kemudahan ini bukan sekadar nilai tambah – ia adalah pintu masuk untuk keluarga melihat bagaimana hotel bandar boleh memenuhi keperluan mereka.
"Dalam landskap yang kompetitif sebegitu, terdapat keperluan untuk berfikir di luar urusan transaksional dan mempertimbangkan cara untuk melibatkan diri dengan komuniti tempatan dan serantau," jelasnya.
Dengan merayu kepada pengunjung yang datang, jenama itu berusaha untuk memanfaatkan aliran hasil bukan tradisional untuk mengembangkan hubungan pelanggan dan memacu tempahan masa hadapan.
"WynSports membolehkan kami menarik keluarga yang mungkin belum biasa dengan suite atau perkhidmatan kami, mewujudkan peluang untuk mereka merasai sendiri kualiti jenama kami," tambahnya.
Menginap dan bermain
WynSports menyediakan pengalaman bermain interaktif mesra keluarga di tengah-tengah bandar.
Ketika sektor hospitaliti tempatan bersiap sedia untuk Melawat Malaysia 2026, Monica menjangkakan peningkatan pelancongan akan mendorong pemain industri membangunkan tawaran lebih unik untuk membezakan diri mereka.
“Kedudukan Kuala Lumpur sebagai destinasi bandar utama bermakna kami bukan sahaja bersaing dengan pusat peranginan serantau, tetapi dengan hab bandar global lain.
"Dengan memenuhi keperluan pasaran pelancong berkeluarga, kami mencipta satu niche yang membezakan kami daripada pesaing," ujarnya.
Dengan pelancaran WynSports, Wyndham Suites KLCC berhasrat mengangkat Malaysia sebagai destinasi utama untuk pelancong yang mencari pengalaman mesra keluarga dalam persekitaran bandar menarik.
"Playcation adalah konsep boleh dikembangkan dan dapat menangani jurang yang ketara dalam segmen pelancongan keluarga.
"Untuk memenuhi permintaan ini, kami mungkin akan melihat peningkatan dalam kerjasama antara pemain hospitaliti dan kurator aktiviti bermain yang berpengalaman," katanya.
Sebagai contoh, WynSports, sendiri merupakan entiti terbina hasil perkongsian antara Wyndham Suites KLCC dan pemaju hartanah I-Berhad yang turut menguruskan tarikan terkenal seperti SnoWalk dan SkyCity.
"Kami berhasrat untuk menerajui aliran ini - tidak berhenti di WynSports, tetapi secara aktif membangunkan konsep baharu yang menerapkan teknologi ke dalam permainan, memastikan kami kekal di barisan hadapan dalam ruang permainan," katanya.
Dengan menyepadukan kemudahan khusus mesra keluarga, Monica berkata, hotel di bandar boleh meningkatkan kadar huninya dan menyediakan impak limpahan untuk tarikan dan perniagaan tempatan yang berpotensi memastikan tempoh penginapan lebih lama dan perbelanjaan lebih tinggi.
“Keluarga bukan lagi pelanggan kelas kedua dalam perkhidmatan kami. Mereka adalah pasaran utama, dan sudah tiba masanya industri mencerminkan trend tersebut,” ujarnya. — The Star/NICOLE CHEW
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram