KEMENTERIAN Kerja Raya sudah menetapkan garis panduan untuk pemasangan utiliti di sepanjang jalan persekutuan bagi mengelak kejadian penurunan tanah akibat paip bocor, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Beliau berkata, pemasangan utiliti dalam kawasan rizab jalan Persekutuan perlu mematuhi garis panduan dan keperluan teknikal ditetapkan Jabatan Kerja Raya.
BACA LAGI: Hanya sedia perkhidmatan SMS, syarikat anak Malaysia di Jepun dijual pada nilai cecah lebih RM8 juta
“Pemantauan dan penyelenggaraan berkala akan dilakukan syarikat konsesi yang dilantik kementerian bagi memastikan jalan dan sistem perparitan dalam keadaan baik.
"Prosedur Operasi Standard (SOP) memerlukan melaporkan sebarang kerosakan sistem perparitan dan mengambil tindakan pembaikan sewajarnya.
"Kementerian juga akan bekerjasama dengan syarikat utiliti berkaitan untuk memastikan jalan Persekutuan diselenggara oleh jabatan itu selamat dan selesa untuk pengguna jalan raya," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan V Ganabatirau (PH-Klang) mengenai rancangan kementerian untuk mencegah kejadian lubang benam di kawasan berisiko tinggi, khususnya di Klang, Selangor ketika Waktu Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat pada Khamis.
Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi.
Nanta berkata, bagi projek pembangunan infrastruktur baharu, adalah menjadi amalan jabatan untuk menjalankan penyiasatan tapak komprehensif untuk menilai parameter dan struktur lapisan tanah, yang berfungsi sebagai input utama untuk reka bentuk geoteknikal dan saliran.
Menurutnya, kejadian lubang benam lebih cenderung berlaku di kawasan yang di bawah batu kapur, manakala runtuhan tanah boleh berpunca daripada beberapa faktor termasuk punca semula jadi atau aktiviti manusia.
"Bagaimanapun, tiada risiko berlakunya lubang benam di kawasan Klang kerana ia tidak dilapisi batu kapur," katanya.
Nanta berkata, kejadian penenggelaman tanah di Klang lazimnya berpunca daripada faktor bukan semula jadi seperti kebocoran paip utiliti, masalah saliran atau kegagalan dalam struktur benteng.
Sehubungan itu, beliau berkata, kejadian "sinkhole" pada 2020 di Jalan Langat sudah dikenal pasti bukan sebagai insiden lubang benam tetapi sebaliknya adalah kes runtuhan akibat kegagalan struktur tanah. — The Star
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram