Penumpang wajib terima bayaran semula jika penerbangan tangguh lebih 5 jam — Anthony Loke


  • Primer
  • Rabu, 28 Ogos 2024

Loke berkata, syarkat penerbangan perlu memberikan bayaran balik penuh mandatori kepada penumpang yang mengalami penundaan penerbangan sekurang-kurangnya lima jam atau lebih. — Gambar hiasan

SYARIKAT penerbangan perlu memberikan bayaran balik penuh mandatori kepada penumpang yang mengalami penundaan penerbangan sekurang-kurangnya lima jam atau lebih, kata Anthony Loke.

Menteri Pengangkutan berkata langkah itu yang akan berkuat kuasa bermula 2 September depan adalah susulan pindaan kepada Kod Perlindungan Pengguna Penerbangan Malaysia (MACPC) 2016 Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom).

Beliau menjelaskan bahawa langkah itu terpakai kepada penumpang yang memilih untuk tidak meneruskan penerbangan yang tertangguh dan membuat keputusan membeli penerbangan berbeza.

BACA LAGI: Bekas jurutera petroleum tolak tepi soal untung, buka gim demi bantu orang lain

BACA LAGI: Siap belajar bertanam 2 minggu, petani B40 di Putrajaya bakal tuai hasil cili cecah RM1.2 juta

“Ini adalah penambahbaikan untuk pengguna. Tiada peruntukan sedemikian sebelum ini di mana syarikat penerbangan hanya perlu menyediakan makanan dan sebagainya.

“Sekarang, jika penumpang mempunyai penerbangan alternatif, mereka boleh mendapatkan bayaran balik jika penerbangan awal mereka ditangguhkan selama lima jam atau lebih,” katanya pada sidang media di Kuala Lumpur pada Rabu.

Beliau berkata, bayaran balik juga perlu ditawarkan melalui kaedah pembayaran awal terhadap penumpang.

Pindaan lain kepada MACPC juga akan menyaksikan bahawa langkah pembayaran itu turut terpakai untuk penerbangan yang menghadapi gangguan disebabkan keadaan luar biasa seperti perubahan cuaca.

6230876204005702456

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.

“Di sini, syarikat penerbangan juga boleh menawarkan bayaran balik dalam bentuk alternatif seperti baucar perjalanan atau secara kredit.

"Pengguna, bagaimanapun, mempunyai pilihan untuk memutuskan kaedah pembayaran balik pilihan mereka," kata Loke.

Mengenai isu perubahan waktu berlepas penerbangan yang dijadualkan, Loke berkata, pengguna perlu dimaklumkan sekurang-kurangnya dua minggu sebelum tarikh tersebut melainkan perubahan itu melibatkan keadaan luar biasa atau isu teknikal tidak dapat dielakkan.

Langkah tersebut katanya akan berkuat kuasa pada Januari tahun depan.

“Semua penerbangan yang dibatalkan juga mesti dialih keluar daripada semua platform tempahan, termasuk menerusi ejen pelancongan dalam talian dan luar talian.

“Ini bagi melindungi pengguna daripada membeli tiket penerbangan yang tidak tersedia,” katanya.

Ujarnya, sebarang kejadian penumpang tidak dapat menaiki pesawat kerana penerbangan terlebih tempahan juga perlu dimaklumkan kepada mereka sama ada di pintu daftar masuk atau berlepas.

“Ini bagi mengelakkan berlakunya penerbangan terlebih tempahan, dengan penumpang sudah menaiki pesawat dan kemudiannya diminta turun.

"Jika penerbangan terlebih tempahan dan penumpang terpaksa menaiki penerbangan lain, mereka perlu dimaklumkan sama ada di pintu daftar masuk atau berlepas," katanya.

Tambahnya, tempoh aduan juga telah dilanjutkan daripada setahun kepada dua tahun.

“Melalui MACPC yang ditambah baik, pengguna akan dijamin peningkatan perlindungan semasa penerbangan.

"Mavcom akan memantau syarikat penerbangan untuk memastikan mereka mematuhi tanda aras industri," katanya. — The Star/GERARD GIMINO

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram