'Apa jadi kalau ALLAH tarik nikmat suara?', teguran suami buat Mila Jirin bina empayar bisnes cecah puluhan juta


  • Bizz
  • Isnin, 26 Ogos 2024

Mila (kiri) berkata, pesanan daripada suaminya menjadi titik tolak buatnya untuk menjadi usahawan. — Mila Jirin

DALAM industri perniagaan majlis perkahwinan, jenama Bizmilla merupakan satu nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi.

Sebagai penyedia perkhidmatan sehenti majlis perkahwinan, Bizmilla yang merupakan syarikat diasaskan penyanyi, Mila Jirin atau nama penuhnya Norsyarmilla Jirin, 37, kini memiliki tujuh cawangan di seluruh negara dengan empat di Lembah Klang, dua di Johor Bahru, Johor dan satu di Pulau Pinang.

Bagi rangkaian penyediaan kateringnya pula, syarikat terbabit yang mula beroperasi pada 2013 turut mempunyai tiga dapur pusat yang masing-masing terletak di ketiga-tiga negeri tersebut.

BACA LAGI: Bekas jurutera petroleum tolak tepi soal untung, buka gim demi bantu orang lain

BACA LAGI: Siap belajar bertanam 2 minggu, petani B40 di Putrajaya bakal tuai hasil cili cecah RM1.2 juta

Selain itu, Bizmilla turut mempunyai 18 dewan jamuan yang disediakan untuk pelbagai acara, sekali gus menjadikannya sebagai pusat penyedia perkhidmatan perkahwinan terbesar di Malaysia.

Dengan perkembangan tersebut, syarikat terbabit kini dilapor menyasarkan bagi memperoleh pendapatan mencecah RM50 juta pada tahun ini.

Di sebalik pencapaian yang diperolehi itu, ramai pastinya tidak menyangka bahawa titik permulaan kepada perniagaan itu hanya bermula dengan sebuah restoran biasa yang terletak di Puchong, Selangor.

Berkongsi kepada Majoriti, Mila berkata, sebelum memulakan Bizmilla, beliau sememangnya pernah mempunyai beberapa perniagaan meskipun pada ketika itu, dia masih aktif dalam bidang nyanyian.

274698025_3176791942554391_1083734427972499721_n

Mila mula membina Bizmilla sejak 2013. — Bizmilla

Ujarnya, idea untuk menceburi bidang perniagaan itu timbul daripada perbualan bersama suaminya yang ketika itu masih merupakan teman lelaki.

"Bagi seorang anak seni, semua orang tentunya tahu mengenai pasang surut yang akan dihadapi dalam kerjaya.

"Jadi pada waktu itu, sahabat yang kemudiannya jadi suami saya, dia kata dekat saya, apa akan jadi kalau tiba-tiba ALLAH tarik nikmat suara saya. Semasa itu, saya memang menanggung keluarga seratus peratus. Mak ayah tidak bekerja dan adik-adik pun masih bersekolah.

"Jadi bila suami saya keluarkan perkataan macam itu, ia menjadi satu titik tolak buat saya untuk belajar menjadi usahawan," katanya.

Selepas daripada itu, Mila berkata, dia pernah cuba untuk mengorak langkah bagi berniaga termasuk dengan menubuhkan syarikat pengurusan acara yang menjadi syarikat pertamanya selain cuba mengeluarkan produk kecantikan sendiri.

Bagaimanapun, kerana kekurangan pengalaman dan ilmu, kedua-dua syarikat terbabit tidak berjaya kekal lama dan terpaksa ditutup.

6215355257349848574

Bizmilla turut mempunyai 18 dewan jamuan yang disediakan untuk pelbagai acara. — Bizmilla

"Waktu itu kita tidak ada ilmu. Lepas itu ikut orang. Orang keluar produk kosmetik, kita pun nak buat sama. Masa ini memang fasa anak muda, kita buat sahaja apa yang kita nak walaupun apa yang kita buat itu umpama macam langgar dinding.

"Tapi bagi saya semua itu berikan pengalaman yang cukup berharga," ujarnya.

Akibat daripada dua kegagalan pertama terbabit, Mila berkata, dia dan suaminya, Isz Mustapha kemudian membuat pilihan membuka perniagaan berasaskan makanan kerana ia dilihat lebih terjamin dan 'evergreen'.

Bermula daripada situ, beliau berkata, mereka mengambil keputusan membuka sebuah restoran di Puchong, Selangor pada 2009.

"Daripada situlah saya mula memperkembangkan perniagaan dalam industri F&B (makanan dan minuman) hingga tertubuhnya Bizmilla pada 2013," ujarnya.

Cabaran besarkan perniagaan

Bagaimanapun, Mila mengakui proses untuk membolehkannya syarikatnya berdiri di tahap sekarang tidaklah datang dengan mudah.

Menurutnya, sebagai organisasi yang bermula daripada bawah, beliau turut berdepan dengan kesukaran bagi meyakinkan institusi kewangan untuk memberikan pembiayaan bagi mengembangkan perniagaan.

Malah, beliau juga pernah berdepan dengan tanggapan negatif terhadap perniagaan pengurusan perkahwinan diceburinya yang dianggap sebagai perniagaan kelas ketiga dan sukar untuk berjaya.

Ujarnya, peristiwa tersebut berlaku kira-kira 14 tahun ketika beliau perlu berjumpa dengan seorang pegawai bank dia hendak melakukan pinjaman sebanyak RM100,000 untuk membesarkan perniagaannya.

6215355257349848590 (1)

Foto Mila bersama suaminya. — Mila Jirin

"Masa jadi peristiwa itu, saya memang menangis dalam kereta. Tapi waktu itu suami cakap dia bukan Tuhan untuk berkata begitu," ujarnya.

Selain daripada itu, Mila berkata, dengan peningkatan operasinya yang kini melibatkan lebih 200 pekerja, ia turut memberikan cabaran yang cukup besar daripada segi pengurusan perniagaan.

"Bila makin ramai pasukan, lagi banyak kepala, lagi banyak dia punya cabaran dia. Tetapi apa yang saya belajar adalah bila kita membesarkan perniagaan, kita memang perlu menambah pasukan-pasukan untuk bantu kita. Tak boleh buat semua sendiri.

"Kalau di Bizmilla, kita akan gunakan pekerja-pekerja kita yang mempunyai kepakaran dan kemahiran untuk bersama mengemudi perniagaan.

"Jadi kita memang perlu ada pasukan yang ada hala tuju sama untuk berjaya. Tak boleh buat semua sendiri," katanya. — Majoriti

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram