BERSALAM-SALAMAN sesama ahli keluarga dan sanak saudara pastinya sudah menjadi satu tradisi yang kebiasaan dilakukan oleh masyarakat Melayu menjelang hari perayaan Aidilfitri.
Tidak hanya itu, bersalaman juga dikira sebagai adab orang Melayu yang bertujuan menyantuni orang yang lebih tua.
Meskipun bersalaman merupakan amalan mulia yang penuh kesopanan, umat Islam perlulah menitikberatkan dari segi hukum hakam bagi mengetahui batasan yang diperbolehkan menurut Islam.
Perkara ini tidak boleh diambil remeh bagi mengelak berlaku persentuhan dengan yang bukan mahram terutama ketika musim raya yang mana semua sanak saudara berkumpul.
Ada dalam kalangan saudara-mara yang bukan mahram dengan makna lain, mereka halal untuk dikahwini, ada batas aurat dan batal air sembahyang jika bersentuhan.
BACA LAGI: Jangan tak tahu duit raya hak anak, kalau ibu bapa guna wajib kena ganti
Bersalam-salaman sudah menjadi tradisi yang diamalkan menjelang hari perayaan. — Gambar hiasan
Menurut Mazhab Al-Imam As-Syafie, berikut senarai ringkas individu yang boleh disalam bagi lelaki:
A) LELAKI
Isteri
Ibu/Bapa
Datuk/Nenek
Moyang lelaki/perempuan
Adik-beradik kandung
Ibu/Bapa mentua
Datuk/Nenek sebelah isteri
Bapa saudara sebelah isteri
Suami kepada ibu saudara belah isteri
Abang dan adik (lelaki) ipar *keluarga sendiri/isteri*
Suami kepada kakak/adik(perempuan) ipar *keluarga sendiri/isteri*
Anak saudara ipar (lelaki) *keluarga isteri*
Suami kepada anak saudara ipar (perempuan) *keluarga sendiri/isteri*
Ibu/Bapa tiri
Ibu/Bapa saudara sebelah ibu/bapa
Suami kepada ibu saudara sebelah ibu/bapa
Sepupu lelaki
Datuk/nenek saudara
Suami kepada nenek saudara
Suami kepada kakak dan adik perempuan sendiri
Anak saudara lelaki/perempuan
Suami kepada anak saudara perempuan
Cucu saudara
Sepupu lelaki sebelah ibu/bapa
Suami kepada sepupu perempuan sebelah bapa
Dua pupu lelaki sebelah ibu/bapa
Anak tiri
Ibu susuan
Saudara susuan
BACA LAGI: [VIDEO] 'Jaga sensitiviti, adab ziarah kubur', berbaju raya tema Barbie permain syariat diajar nabi
Seorang wanita perlulah meneliti golongan yang diperbolehkan untuk bersalaman. — Gambar hiasan
Menurut Mazhab Al-Imam As-Syafie, berikut senarai ringkas individu yang boleh disalam bagi perempuan:
B) PEREMPUAN
Suami
Ibu/Bapa
Datuk/Nenek
Moyang lelaki/perempuan
Adik-beradik kandung
Ibu/Bapa mentua
Datuk/Nenek sebelah suami
Bapa saudara sebelah suami
Isteri kepada bapa saudara belah suami
Kakak dan adik (perempuan) ipar *keluarga sendiri/suami*
Isteri kepada kakak/adik (lelaki) ipar *keluarga sendiri/suami*
Anak saudara ipar (perempuan) *keluarga suami*
Isteri kepada anak saudara ipar (lelaki) *keluarga sendiri/suami*
Ibu/Bapa tiri
Ibu/Bapa saudara sebelah ibu/bapa
Isteri kepada bapa saudara sebelah ibu/bapa
Sepupu perempuan
Datuk/Nenek saudara
Isteri kepada datuk saudara
Isteri kepada abang dan adik lelaki sendiri
Anak saudara lelaki/perempuan
Isteri kepada anak saudara lelaki
Cucu saudara
Sepupu perempuan sebelah ibu/bapa
Isteri kepada sepupu lelaki sebelah bapa
Dua pupu perempuan sebelah ibu/bapa
Anak tiri
Ibu susuan
Saudara susuan
Hukum bersalaman dengan sanak saudara berdasarkan Irsyad Al Fatwa Mufti:
Individu yang diharamkan untuk seseorang berkahwin dengannya sama ada disebabkan hubungan rahim atau kerabat.
Sesuatu yang diharamkan oleh ALLAH SWT
Dalam kitab Al-Feqh al-Manhaji (2/21) ada disebutkan berkenaan dengan sebab-sebab pengharaman yang kekal iaitu tiga perkara berikut:
Kerabat (hubungan kekeluargaan)
Musaharah (perkahwinan)
Susuan
BACA LAGI: Balik kampung beraya, ketahui formula solat qasar dan jamak musafir
Menjadi tradisi masyarakat Melayu untuk bersalam-salaman ketika Aidilfitri. — Gambar hiasan
Berdasarkan noktah di atas, beberapa mahram bagi seorang lelaki yang dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu :
Mahram dari sudut kerabat
Musaharah
Susuan
1. Mahram Dari Sudut Kerabat
Ibu kandung
Nenek (ibu kepada ibu)
Nenek (ibu kepada bapa)
Anak perempuan
Cucu perempuan (dari anak lelaki)
Cucu perempuan (dari anak perempuan)
Adik beradik perempuan seibu sebapa
Adik beradik perempuan seibu
Adik beradik perempuan sebapa
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki kandung (seibu sebapa)
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki dari sebelah ayah atau ibu
Iaitu anak-anak saudara perempuan @ anak perempuan kepada adik beradik lelaki atau perempuan kita
2. Mahram Dari Sudut Musaharah
Isteri kepada bapa (ibu tiri), sama seperti isteri kepada datuk dari sebelah bapa atau ibu
Isteri kepada anak lelaki (menantu perempuan). Begitu juga isteri kepada cucu lelaki dan ke bawah
Ibu kepada isteri (ibu mentua)
Ini berdasarkan firman ALLAH SWT
وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ
Maksudnya : Dan ibu kepada isteri-isteri kamu. Anak perempuan kepada isteri (anak tiri bagi isteri yang telah disetubuhi).
3. Mahram Disebabkan Susuan
Ibu susuan
Adik beradik perempuan susuan
Anak perempuan kepada adik beradik lelaki sesusuan
Anak perempuan kepada adik beradik perempuan sesusuan
Anak susuan perempuan
Adik beradik susuan perempuan kepada ibu atau ayah iaitu ibu-ibu saudara susuan
Kesemuanya ini adalah berdasarkan firman ALLAH SWT:
وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ
Maksudnya : Dan ibu-ibu susuan kamu serta adik-beradik perempuan susuan kamu — (Surah Al-Nisa’ (23))
Juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah R. Anha bahawa Rasulullah SAW bersabda:
يَحْرُمُ مِنَ الرَّضَاعِ مَا يَحْرُمُ مِنَ النَّسَبِ
Maksudnya : Diharamkan dari susuan apa yang diharamkan dari nasab — [Riwayat Ibn Majah (1937)]
Manakala mahram bagi orang perempuan pula adalah seperti berikut :
Bapa kandung dan ke atas seperti datuk dan moyang
Anak lelaki dan ke bawah seperti cucu dan cicit
Adik beradik lelaki
Bapa saudara dari sebelah ibu dan ke atas seperti datuk saudara
Bapa saudara dari sebelah bapa dan ke atas seperti datuk saudara
Anak-anak saudara lelaki iaitu anak lelaki kepada adik beradik lelaki atau adik beradik perempuan dan ke bawah seperti cucu-cucu saudara lelaki
Bapa susuan
Adik beradik susuan yang lelaki
Bapa mentua
Menantu lelaki (suami kepada anak perempuan)
Implikasi mahram ini ada beberapa perkara iaitu:
Haram berkahwin dengannya
Boleh bersalaman dengannya
Boleh bersendirian bersamanya
Individu yang bukan mahram bagi seorang lelaki :
Isteri kepada bapa saudara
Sepupu perempuan
Kakak ipar (isteri kepada abang kandung)
Adik ipar (perempuan)
Anak angkat perempuan yang bukan anak susuan
Manakala bagi seorang perempuan pula, yang bukan mahram mereka adalah seperti berikut :
Suami kepada ibu saudara
Sepupu lelaki
Abang ipar (suami kepada kakak kandung)
Adik ipar (lelaki)
Anak angkat lelaki yang bukan anak susuan
Implikasi bagi ketiadaan mahram (bukan mahram) ini pula adalah seperti berikut:
Tidak boleh bersalaman dengannya
Boleh berkahwin dengannya
Tidak boleh berkhalwat dengannya
Manakala implikasi mahram dari sudut batasan aurat pula, dinyatakan bahawa pada asasnya, hukum menutup aurat adalah wajib sepertimana disepakati ulama’ berdasarkan firman ALLAH SWT:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّـهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
Maksudnya :
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka (adik beradik lelaki), atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada ALLAH, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." — (Surah al-Nur (31)). — Majoriti
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram