Belajar dari Changi, teroka potensi AI transformasi KLIA pacu produktiviti industri pelancongan


  • Bisnes
  • Khamis, 11 Sep 2025

Lapangan Terbang Changi mempunyai kira-kira 3,000 kamera yang dipautkan dengan AI untuk memahami pergerakan dalam bangunan. — Gambar hiasan/ AFP

DARIPADA mengimbangi aliran pelancong hingga mencipta pengalaman yang lancar dan diperibadikan, kumpulan berkepentingan berkata, kecerdasan buatan (AI) bakal mengubah cara orang ramai melancong.

Mereka menambah, AI tidak lagi boleh dianggap sebagai pilihan memandangkan ia kini adalah alat penting untuk meningkatkan kecekapan dan produktiviti.

Namun begitu, mereka memberi amaran bahawa penerimaan teknologinya mesti berasaskan etika dan kepercayaan untuk memperkukuh keyakinan pelancong.

BACA LAGI: Trip.com perluas pusat sokongan pelanggan, gabung AI dan kepakaran manusia

BACA LAGI: Cas penuh bateri 100 peratus antara kesilapan ramai buat, ketahui tip panjangkan hayat kenderaan EV

AKPS director-genrral Comm Datuk Seri Mohd Shuhaily Mohd Zain working visit to KLIA while being accompanied by AKPS high ranking officers on Tuesday (July 8). — MUHAMAD SHAHRIL ROSLI/The Star

Kecekapan di KLIA boleh ditambah baik dengan menggunakan kecerdasan AI. — Gambar hiasan/ MUHAMAD SHAHRIL ROSLI/The Star 

Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pelancongan Asia Pasifik, Noor Ahmad Hamid berkata, mempertingkatkan pengalaman pelancongan melangkaui sekadar penaiktarafan infrastruktur dan mesti merangkumi penggunaan kecerdasan buatan.

“Ambil Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai contoh. Kita perlu lihat ke arah kecekapan dan bagaimana kita boleh menggunakan AI untuk memperbaikinya,” katanya.

Noor Ahmad menambah bahawa Lapangan Terbang Antarabangsa Changi Singapura mempunyai kira-kira 3,000 kamera yang dipautkan dengan AI untuk memahami pergerakan dalam bangunan.

Ia meliputi pergerakan dari kaunter daftar masuk hingga kastam, dan melihat bagaimana keseluruhan perjalanan pelanggan boleh dipertingkatkan.

“Inilah salah satu cara kita boleh mula memperkasakan perkhidmatan,” katanya pada Khamis (11 September).

Beliau bercakap pada persidangan AI X Tourism yang dianjurkan oleh Tourism Productivity Nexus di bawah Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan Persatuan Teknologi dan Pelancongan Digital Malaysia.

Sementara itu, Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya, S. Surrendren berkata, AI sudah mengubah cara pelancongan dirancang.

“Daripada membina jadual perjalanan hingga meramalkan permintaan, ini bukan eksperimen untuk masa depan tetapi alat yang sudah memperbaiki pengalaman, meningkatkan produktiviti dan memperkukuh prestasi perniagaan,” katanya.

Beliau juga berkata, AI membuka peluang untuk menilai semula pengalaman pelancong di lapangan.

Surrendren kemudian berkata bahawa penerimaan terhadap sebarang teknologi mesti dipandu oleh kepercayaan dan tanggungjawab.

“Walaupun pemimpin industri bersemangat untuk menerima AI, tinjauan menunjukkan kurang daripada separuh pelancong percaya bahawa perniagaan akan menggunakan teknologi ini secara bertanggungjawab.

"Jurang ini mesti ditutup. Pelancong mahu yakin data mereka dilindungi, algoritma adalah telus dan adil dan sentuhan manusia dalam hospitaliti sebagai teras pengalaman mereka,” tambah Surrendren.

Timbalan Ketua Pengarah (MPC), Mohamad Norjayadi Tamam berkata kesedaran, ketidakpastian tentang pulangan pelaburan, dan kerumitan integrasi adalah antara halangan utama bagi perniagaan kecil untuk menerima AI.

Beliau berkata, Malaysia sudah mempunyai skala, kreativiti dan kehendak institusi untuk menjadikan AI sebagai enjin produktiviti baru dalam ekonomi pelawat negara.

“Bukti sudah ada di sektor logistik kita, tapak bina dan di hospital-hospital. Kita mesti terjemah kemenangan ini ke dalam pelancongan, tingkatkan nilai setiap pelawat dan angkat daya saing negara,” katanya. — The Star/ GERARD GIMINO

Boleh follow media sosial Majoriti di TwitterFacebook, InstagramWhatsApp Channel dan Telegram