Syarikat telco beri jaminan lindungi privasi pelanggan, tiada data peribadi diakses


  • Massa
  • Ahad, 08 Jun 2025

MCMC menjelaskan bahawa pengumpulan MPD daripada pengendali rangkaian mudah alih tidak membabitkan akses, pemprosesan atau pendedahan sebarang maklumat yang boleh dikenal pasti secara peribadi.

SYARIKAT telekomunikasi (telco) menyatakan komitmen untuk melindungi data serta privasi pelanggan mereka, berikutan permintaan penggunaan Data Telefon Bimbit (MPD) bagi tujuan statistik rasmi oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

U Mobile Sdn Bhd dalam satu kenyataan pada Ahad, berkata privasi serta perlindungan data pelanggan adalah keutamaan penting syarikat itu.

Menurutnya, dasar dan proses ditetap bagi memastikan sebarang data dikongsi adalah dianonimkan sepenuhnya, diagregatkan serta dikendalikan mengikut undang-undang dan peraturan perlindungan data yang berkenaan.

BACA LAGI : MCMC tegaskan privasi pengguna dilindungi, tiada data peribadi diakses

BACA LAGI : Pencapaian hebat MCMC, 12 projek disenarai pendek Hadiah WSIS 2025

"Kami maklum mengenai objektif inisiatif itu dan komited untuk bekerjasama dengan MCMC, dengan memastikan standard tertinggi dalam tadbir urus data pelanggan.

"Apabila kami berkongsi MPD dengan MCMC, maklumat peribadi pelanggan yang boleh dikenal pasti tidak akan dikongsi atau diproses pada bila-bila masa," katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, U Mobile akan terus komited melindungi privasi pelanggan dan memastikan pematuhan sepenuhnya terhadap peraturan dalam semua aspek pengurusan data.

Sementara itu, Telekom Malaysia Bhd (TM) menjelaskan bahawa MPD yang dikemukakan kepada MCMC adalah dalam bentuk anonim dan tidak mengandungi sebarang maklumat peribadi yang boleh dikenal pasti.

"Pengemukaan data itu dilaksanakan bawah tadbir urus dan protokol keselamatan yang ketat, dengan pematuhan sepenuhnya terhadap dasar syarikat yang berkaitan serta undang-undang dan peraturan kawal selia negara.

"Kami terus komited memastikan keselamatan dan privasi data pelanggan kekal terpelihara, dengan penuh tanggungjawab dan integriti," kata TM dalam satu kenyataan, hari ini.

CelcomDigi Bhd dalam satu kenyataan pula berkata, pihaknya akan terus bekerjasama dengan MCMC untuk menyokong inisiatif kerajaan tanpa menjejaskan integriti data pelanggan.

"Apabila diperlukan, CelcomDigi akan memproses data yang diminta, dalam persekitaran selamat kami sendiri dan menyediakan sampel terhad pada lapangan berkaitan yang terdiri daripada output dianonimkan dan diagregatkan kepada MCMC," katanya.

YTL Communications Sdn Bhd juga mengesahkan pematuhan terhadap permintaan MCMC untuk menyerahkan rekod penggunaan rangkaian mudah alih bagi menyokong mandat kerajaan menggunakan MPD untuk tujuan statistik nasional.

"Dalam memenuhi tanggungjawab ini, YTL Communications telah mengambil langkah rapi untuk menganonimkan semua data sebelum penyerahan.

"Tiada maklumat yang boleh dikenal pasti secara peribadi dikongsikan, dan privasi pelanggan tetap menjadi keutamaan kami," katanya dalam satu kenyataan.

Pada Jumaat, MCMC dilapor menjelaskan bahawa pengumpulan MPD daripada pengendali rangkaian mudah alih tidak membabitkan akses, pemprosesan atau pendedahan sebarang maklumat yang boleh dikenal pasti secara peribadi.

Menurut MCMC, MPD itu hanya akan digunakan untuk penjanaan statistik rasmi bagi menyokong penggubalan dasar berasaskan bukti dalam dua domain utama, iaitu sektor teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta sektor pelancongan. — The Star 

Boleh follow media sosial Majoriti di TwitterFacebook, InstagramWhatsApp Channel dan Telegram