Pengesahan identiti 'dating app' boleh halang 'love scammer' cipta akaun palsu, pengguna perlu buat tetapan privasi lebih bijak


  • Massa
  • Isnin, 10 Mac 2025

Pada tahun 2023, sebanyak 935 kes love scam dilaporkan di Malaysia, dengan 196 kes melibatkan mangsa lelaki. — Gambar Hiasan/Agensi

PENGAWALAN aplikasi janji temu (dating apps) boleh membantu memastikan akauntabiliti penyedia platform dalam membanteras love scam.

Namun, pakar mencadangkan pendekatan yang lebih seimbang bagi menangani isu tersebut.

Pengarah Pusat Penyelidikan Keselamatan Siber di Universiti Sains Malaysia, Profesor Dr Selvakumar Manickam, mencadangkan pelaksanaan proses pengesahan identiti dalam aplikasi janji temu perlu dibuat sebagai langkah untuk menghalang scammer daripada mencipta akaun palsu.

BACA LAGI: Jenayah 'love scam' belum ternoktah, skuad petugas khas jadi 'mata-mata' pantau platform media sosial

BACA LAGI: Kakitangan IPT rugi RM500,000 diperdaya sindiket 'love scam' di Terengganu

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa peraturan itu sahaja tidak mencukupi untuk menghapuskan penipuan sepenuhnya.

"Scammer sentiasa bijak mencari jalan untuk memperdaya mangsa dan kawal selia yang berlebihan mungkin menyekat inovasi atau membebankan platform lebih kecil.

"Ia soal mencari keseimbangan tepat bagi mengimbangi manfaat keselamatan yang lebih tinggi dengan risiko kawal selia berlebihan serta kesan tidak disengajakan.

"Namun, apabila kerajaan mengambil kira kerosakan emosi, kewangan dan fizikal akibat love scam, keutamaan terhadap keselamatan pengguna menjadi matlamat utama," katanya.

Penyedia platform aplikasi janji temu perlu melaksanakan ciri keselamatan yang lebih kukuh, memantau kandungan berbahaya secara aktif serta mewujudkan sistem laporan yang jelas bagi pengguna. — Gambar Hiasan/Agensi

Menekankan bahawa kesedaran awam tetap menjadi faktor utama dalam menangani isu ini, Prof Selvakumar menambah bahawa platform janji temu juga perlu mengambil tanggungjawab secara langsung dalam membendung love scam.

Beliau menggesa kerajaan untuk membangunkan kempen kesedaran yang lebih berkesan dengan menggunakan pelbagai medium bagi mendidik orang ramai mengenai tanda-tanda penipuan dalam talian serta langkah-langkah perlindungan diri.

"Kempen ini harus ditujukan secara khusus kepada kumpulan yang lebih terdedah, seperti warga emas, kanak-kanak, atau mereka yang baru mengenali dunia siber.

"Kerjasama dengan sekolah, pusat komuniti dan organisasi yang dipercayai boleh membantu meluaskan capaian serta kesan mesej ini," katanya.

Sementara itu, penganalisis politik dan media sosial Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Madya Dr Sara Chinnasamy, menekankan kepentingan pemerkasaan pengguna melalui penggunaan tetapan privasi yang lebih bijak.

Beliau menggesa penyedia platform untuk melaksanakan ciri keselamatan yang lebih kukuh, memantau kandungan berbahaya secara aktif serta mewujudkan sistem laporan yang jelas bagi pengguna.

Banyak kempen keselamatan siber tidak dinilai secara menyeluruh, menyebabkan kurangnya bukti kukuh mengenai keberkesanannya untuk membimbing inisiatif masa hadapan. — Gambar Hiasan/Agensi

Beliau turut menyeru semua pihak berkepentingan agar melabur secara besar-besaran dalam kempen keselamatan dalam talian yang menyasarkan kanak-kanak dan golongan muda, bagi menggalakkan perubahan tingkah laku dalam menangani pelbagai risiko bahaya dalam talian.

Prof Sara turut menjelaskan banyak kempen keselamatan siber tidak dinilai secara menyeluruh, menyebabkan kurangnya bukti kukuh mengenai keberkesanannya untuk membimbing inisiatif masa hadapan.

"Tidak jelas sama ada kempen dalam talian secara bersendirian boleh melangkaui tahap kesedaran kepada perubahan tingkah laku.

"Oleh itu, adalah penting untuk memastikan kempen keselamatan dalam talian dinilai secara rutin dan menyeluruh bagi mengukur impak serta keberkesanannya.

"Hasil penilaian ini juga perlu dikongsi dengan organisasi lain, sama ada besar atau kecil, di peringkat antarabangsa," katanya.

MCMC tracking down on wrong posting by using AI. —YAP CHEE HONG/The Star

MCMC menggesa pengguna internet agar berhati-hati ketika berkongsi maklumat peribadi dalam talian, terutamanya di platform janji temu.

Beliau turut menegaskan bahawa kempen kesedaran perlu disesuaikan dengan konteks tempatan agar lebih relevan dengan pengalaman pengguna internet muda.

"Menghasilkan kandungan bersama rakan kongsi tempatan dan golongan muda adalah penting bagi memastikan kempen ini menghormati norma budaya serta memenuhi hak mereka.

"Sekiranya kempen dari luar negara diimport untuk digunakan di Malaysia, ia mesti melalui proses penyesuaian budaya yang menyeluruh," ujarnya lagi.

Pada tahun 2021, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) menggesa pengguna internet agar berhati-hati ketika berkongsi maklumat peribadi dalam talian, terutamanya di platform janji temu.

Pada tahun 2023, sebanyak 935 kes love scam dilaporkan di Malaysia, dengan 196 kes melibatkan mangsa lelaki.

Bagaimanapun, pihak berkuasa percaya jumlah sebenar adalah lebih tinggi kerana ramai mangsa lelaki enggan melaporkan kejadian tersebut. — Majoriti

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp Channel dan Telegram