
MENURUT statistik Malaysia Tourism, negara menyambut jumlah pelawat yang memberangsangkan setakat Ogos tahun lalu apabila merekodkan kehadiran 16.4 juta dalam tempoh tersebut.
Bilangan itu mencapai kira-kira 60 peratus daripada sasarannya 27.3 juta bagi pelawat antarabangsa.
Ia juga mewakili pertumbuhan hampir 30 peratus berbanding tempoh sama pada 2023.
BACA LAGI: Bukan kerana 'buatan orang', ini 3 sebab sebab kedai makan gagal tarik pelanggan
Lonjakan ketibaan pelancong turut menyaksikan peningkatan trafik di Malaysia Airports Holdings Bhd.
Pengendali lapangan terbang itu merekodkan lebih 36 juta pergerakan penumpang menjelang suku ketiga 2024, peningkatan 10.6 peratus tahun ke tahun daripada 32.6 juta pada 2023.
Jumlah itu menjadikan tahap perjalanan udara kini sudah melepasi paras sebelum pandemik Covid-19.
Ekoran trafik penumpang yang tinggi itu, lapangan terbang menjadi lebih daripada sekadar pintu masuk untuk masuk dan keluar dari Malaysia.
Pengiklanan di lapangan terbang mampu meningkatkan imej sesuatu jenama dan mempunyai kuasa membeli yang tinggi. — Gambar hiasan
Ia kini juga berfungsi sebagai ruang utama untuk pengiklan dan pemasaran bagi mencapai khalayak yang lebih meluas dan berkualiti tinggi.
Latar sasarannya adalah cukup jelas iaitu pengembara dianggap mewah dan berpengaruh menghabiskan masa yang lama di lapangan terbang, sekali gus menjadikan mereka demografi ideal untuk pemasaran.
Untuk mana-mana jenama, ia bukan sahaja menyediakan persekitaran yang berfungsi tetapi juga pensasaran khalayak utama yang mahu dicapai.
Bagi tujuan tersebut, antara entiti yang dikenali bertanggungjawab dalam menyediakan perkhidmatan adalah syarikat Meru Utama.
Sebagai perintis dalam industri pengiklanan lapangan terbang, syarikat itu telah menggunakan kepakarannya dalam perkhidmatan tersebut selama hampir 40 tahun.
“Pada masa ini, kami menguruskan medium pengiklanan di KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur) Terminal 1 (T1), KLIA T2 dan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai (Johor),” kata Pengurus Besar Meru Utama, Herman Lim kepada StarBiz.
Firma itu juga bekerjasama rapat dengan rakan kongsi untuk lapangan terbang dan platform transit lain seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Kuching, Pulau Pinang, Langkawi dan Subang.
Meru Utama turut menandatangani perjanjian dengan Express Rail Link Sdn. Bhd., (ERL) pada Ogos untuk menjadi pemegang konsesi media ERL.
Pengiklanan di kemudahan Aerotrain kini merupakan antara aset yang mendapat tumpuan.
Di bawah kontrak tiga tahun itu, Meru Utama akan mengurus dan mengendalikan aset pengiklanan ERL di semua stesen termasuk tren KLIA Ekspres dan KLIA Transit.
Ia juga akan melabur dalam dan memasang aset digital tercanggih baharu di stesen.
Menurut Herman, pengiklanan lapangan terbang jauh berbeza daripada bentuk media lain.
“Persekitaran yang dipenuhi pelancong dan pengembara perniagaan memiliki masa tinggal yang lama.
"Khalayak cuba diperoleh ini cukup terbuka terhadap iklan dan mempunyai kuasa beli yang kuat," katanya.
Beliau berpendapat bahawa pengiklanan lapangan terbang mampu meningkatkan imej sesuatu jenama sama seperti dilihat dengan terkenal dan produk mewah lain.
Pada 2024, KLIA memberi perkhidmatan kepada lebih 50 juta penumpang, menjadikannya platform ideal untuk kempen pemasaran kos efektif yang menyasarkan kumpulan berpendapatan sederhana sehingga tinggi.
Industri seperti telekomunikasi, kewangan dan pelancongan telah pun mengiktiraf manfaat pengiklanan lapangan terbang dan baru-baru ini, sektor lain juga mengambil perhatian tentang faedah jumlah capaian yang tinggi.
Skrin besar baharu milik Meru Utama di kawasan luar balai ketibaan antarabangsa KLIA T1 menawarkan ruang pengiklanan utama untuk pelbagai jenama. — Meru Utama
Untuk memenuhi permintaan, Meru Utama menawarkan pelbagai jenis medium pengiklanan di lapangan terbang termasuk skrin LED dan peti cahaya.
Bagaimanapun, Herman berkata, jambatan jet dan Aerotrain kini merupakan antara aset yang mendapat tumpuan.
“Perkongsian kami baru-baru ini dengan Trip.com, yang mendominasi jambatan jet di KLIA T1 dan T2, sudah tentu menimbulkan persoalan,” katanya.
HSBC juga menarik perhatian pelancong kerana ia 'melukis' pejalan kaki bangunan KLIA T1 Satelit merah dan menggantung sepanduk gergasi serta skrin digital di bilik pintu ketibaan.
"Dengan Aerotrain baharu akan beroperasi tidak lama lagi, kami sudah mempunyai beberapa pelanggan yang berminat mahukan jenama mereka padanya," ujar Herman.
Selain ruangan skrin dan sepanduk, pengiklanan lapangan terbang turut menawarkan ruang yang inovatif dan kreatif untuk jenama.
Herman mendedahkan bahawa pelanggan turut menggunakan gerabak kereta api, bas, tiang, troli, lif dan karusel bagasi.
Satu kempen kreatif sebelum ini menyaksikan jambatan jet dihiasi tema hutan, dengan pembesar suara memainkan bunyi hutan hujan yang tenang, sebagai sebahagian daripada kempen pelancongan.
"Kami juga mempunyai ruang pengaktifan di mana pelanggan mempamerkan produk mereka, menawarkan permainan interaktif dan menyediakan pensampelan produk, yang memberikan bukan sahaja penglibatan tinggi tetapi juga memberikan pengalaman jenama unik," katanya.
Memandang ke hadapan, Meru Utama merancang untuk terus mengembangkan kehadirannya di lapangan terbang.
Skrin iklan yang berada di lapangan terbang. — Herman Lim
Pada 1 Januari lalu, syarikat itu melancarkan skrin digital besar baharu di KLIA T2 yang dipanggil T2 Digital Dream.
Berukuran 4.27 meter dan 24.69 meter lebar, skrin terletak di kawasan keluar balai ketibaan antarabangsa itu menawarkan ruang pengiklanan utama untuk jenama.
"Aset kami di lapangan terbang dibahagikan untuk memenuhi keperluan pelanggan yang ingin menyasarkan khalayak berbeza daripada pengembara domestik ke antarabangsa, dan kepada penumpang berlepas, yang membolehkan pelanggan memaparkan mesej berbeza di kawasan berbeza," jelasnya.
Untuk itu, Herman percaya evolusi teknologi kecerdasan buatan (AI) juga akan memainkan peranan dalam pengiklanan.
“Saya menjangkakan iklan AI akan datang ke hadapan untuk memenuhi keperluan dan kehendak individu.
"Sama seperti pengiklanan dalam talian dan mudah alih diprogram, masa akan datang mungkin turut menyaksiakn skrin LED memaparkan produk dan cadangan kepada penumpang yang ingin menyemak imbas item serupa pada telefon pintar mereka dalam jarak lebih dengan skrin," tambahnya. — The Star/RICHARD AUGUSTIN
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram