Rakyat Malaysia di AS hadapi masalah MyKad boleh sertai program khas kedutaan


  • Primer
  • Rabu, 02 Okt 2024

Program tersebut menawarkan peluang baik untuk rakyat Malaysia untuk menyelesaikan isu pengenalan diri dan dokumentasi mereka dengan mudah dan cekap.

RAKYAT Malaysia yang tinggal di Amerika Syarikat dan menghadapi masalah pengenalan diri dan dokumentasi kini boleh menyelesaikan kebimbangan mereka melalui program khas anjuran Kedutaan Malaysia.

Kedutaan Malaysia di Washington DC, bersama konsulat jeneral di Los Angeles dan New York, telah mengumumkan Program Diaspora Malaysia yang bertujuan membantu rakyat Malaysia di AS dan negara jirannya dengan isu berkaitan MyKad dan pengenalan peribadi.

Kementerian Dalam Negeri, melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), akan memudahkan program ini dari 7 hingga 22 Oktober, dari 8.45 pagi hingga 5 petang setiap hari di Konsulat Jeneral Malaysia di New York.

BACA LAGI: [VIDEO] Iran lancar hampir 200 peluru berpandu balistik ke Israel

BACA LAGI: [VIDEO] Tak perlu malu kerja sambilan jadi pengawal, Nurin antara 3 pelajar IPT contoh sanggup sengkang mata demi penduduk Desa Melor

MCA president Datuk Seri Dr Wee Ka Siong speaking to the press after paying a respect to the late former health minister Datuk Chua Jui Meng at Full Gospel Assembly off Jalan Kuchai Lama yesterday. — IZZRAFIQ ALIAS/The Star

Dr Wee Ka Siong.

Perkhidmatan yang ditawarkan melalui Program Diaspora Malaysia merangkumi pelbagai proses berkaitan pengenalan, dengan bayaran tertentu.

Antara perkhidmatan dan bayaran yang ditawarkan termasuk penukaran atau penggantian kad pengenalan pada harga AS$3 (RM12), pertanyaan dan pencetakan cip MyKad pada harga AS$2 (RM8), serta permohonan MyKad untuk warganegara Malaysia berumur 12 tahun dan mereka yang lahir di luar negara pada harga AS$3 (RM12). Permohonan MyKad adalah percuma jika dibuat dalam tempoh 30 hari selepas kelahiran.

Perkhidmatan pengenalan diri di AS bagi rakyat Malaysia menawarkan pelbagai pilihan dengan bayaran berbeza. Untuk perkhidmatan khusus seperti pendaftaran perkahwinan berjumlah AS$12 (RM49) dan penggantian MyKad yang hilang, bayaran yang dikenakan adalah lebih tinggi.

Penggantian kali pertama MyKad akan dikenakan AS$25 (RM103), kali kedua pula berjumlah AS$70 (RM288) dan kehilangan kali ketiga adalah AS$226 (RM930).

Isu tersebut ini telah dibangkitkan oleh Dr Wee Ka Siong kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, berikutan kesan terhadap rakyat Malaysia yang berhijrah sebelum berumur 12 tahun, yang menghadapi kesulitan dalam mendapatkan dokumen kewarganegaraan dan pekerjaan.

Situasi terbabit menekankan pentingnya penyelesaian segera untuk memastikan hak dan pengenalan diri mereka terjamin.

AS

Perkhidmatan yang ditawarkan melalui Program Diaspora Malaysia merangkumi pelbagai proses berkaitan pengenalan, dengan bayaran tertentu.

“Kanak-kanak yang dilahirkan di Malaysia, tidak mendapat MyKad kerana mereka berumur bawah 12 tahun.

“Ini telah menyukarkan mereka untuk memohon pasport Malaysia, menyebabkan mereka terkandas di AS tanpa dokumen kewarganegaraan.

"Sesetengah individu juga menghadapi cabaran dalam mendapatkan pekerjaan akibat kekurangan pengenalan diri yang sah," katanya.

Dr. Wee berkata, selepas taklimat oleh Persatuan Malaysia Amerika (MAA) sebelum ini, beliau diberitahu bahawa kira-kira RM2 juta diperlukan untuk membawa kakitangan JPN ke AS bagi membantu rakyat Malaysia yang menghadapi pelbagai isu pengenalan.

“Saya sangat gembira kerana Kementerian Dalam Negeri telah tampil untuk membantu rakyat Malaysia yang mengalami masalah pengenalan di AS.

“Individu ini sentiasa ingin mengekalkan identiti Malaysia mereka, tetapi terperangkap di luar negara, tidak dapat pulang, dan akibatnya menghadapi pelbagai masalah,” katanya.

Perbincangan lanjut dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan bahawa ada rakyat Malaysia yang menghadapi isu serupa di Arab Saudi.

Untuk mengakses perkhidmatan Program Diaspora Malaysia, pemohon perlu membuat temu janji melalui sistem MyTemuJanji di mytemujanji.jpn.gov.my/mytemujanjipublic/, dengan semua transaksi dibuat secara tunai sahaja.

Pengguna baharu perlu mendaftar dengan memberikan alamat e-mel dan butiran lain yang diperlukan, manakala pengguna sedia ada boleh log masuk menggunakan kelayakan mereka.

Pengguna kemudiannya boleh memilih tarikh dan masa pilihan dalam jadual yang disediakan, mengisi maklumat peribadi yang diperlukan, dan menyerahkan permohonan mereka.

Menurut jurucakap Jabatan Pendaftaran Negara, pemohon boleh menunjukkan slip janji temu yang dicetak atau versi digital di telefon bimbit mereka.

"Mereka perlu membawa sijil kelahiran asal atau 'Borang H' asal, iaitu borang pendaftaran kelahiran luar negara, ke kedutaan," kata jurucakap itu.

Pemohon juga harus mengambil perhatian bahawa janji temu tersedia berdasarkan siapa cepat dia dapat dan tertakluk kepada ketersediaan.

Untuk pertanyaan, mereka boleh menghubungi konsulat jeneral melalui e-mel di [email protected] atau telefon +1 (212) 490 2723.

Mereka juga boleh mengikuti perkembangan terkini dengan mengikuti halaman 'Konsulat Jeneral Malaysia, New York' di Facebook dan Instagram.

Dr. Wee berkata, program itu menawarkan peluang baik untuk rakyat Malaysia di diaspora menyelesaikan isu pengenalan mereka dengan mudah dan cekap, dengan garis panduan yang jelas disediakan di platform media sosial konsulat jeneral.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada menteri dan kedutaan atas keputusan tepat pada masanya untuk membantu mereka.

"Inisiatif ini sudah lama dinantikan dan akhirnya akan menyelesaikan masalah mereka secara tuntas," katanya.

“Saya berharap proses permohonan akan berjalan lancar bagi mereka yang terjejas,” tambahnya. — The Star/ALLISON LAI

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram