
PENGGUNA bas Rapid kini dapat menikmati perkhidmatan percubaan Demand Responsive Transit (DRT) yang beroperasi di Bandar Baru Air Itam dan kawasan Air Itam, Pulau Pinang.
Perkhidmatan itu mula beroperasi pada 1 Ogos sehingga 31 Oktober depan dari pukul 6 pagi hingga 11 malam.
Perkhidmatan DRT dapat membantu pengguna Rapid yang sebelumnya mengalami kesukaran untuk mengakses bas akibat jalan sempit terutamanya di kawasan perumahan.
BACA LAGI: Hanya sedia perkhidmatan SMS, syarikat anak Malaysia di Jepun dijual pada nilai cecah lebih RM8 juta
Joseph Ng (kiri) dan Ketua Wilayah Utara Rapid Penang Ahmad Shabuddin Abdullah menunjukkan bahagian dalam van DRT Rapid Bus.
Perkhidmatan di Pulau Pinang yang meliputi radius dua kilometer itu akan menghubungkan penumpang ke kawasan-kawasan penting seperti pekan Air Itam, Kuil Kek Lok Si dan juga pekan Farlim.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Air Itam, Joseph Ng berkata, perkhidmatan DRT adalah bagus kerana ia dapat mengakses kawasan berbukit dan jalan sempit.
“Di Air Itam, terdapat kawasan yang sukar diakses menggunakan bas disebabkan jalan yang curam dan sempit.
“Bas hanya berhenti di perhentian yang ditetapkan tetapi DRT boleh pergi lebih jauh dan menurunkan penumpang berhampiran dengan destinasi pilihan mereka," katanya.
Joseph Ng berkata, beliau mencuba perkhidmatan tersebut apabila dilancarkan dan merasakan ia seperti berada di dalam kenderaan persendirian.
"Bayaran yang dikenakan hanya berharga RM1 setiap perjalanan, tetapi percuma untuk pemegang pas Mutiara," katanya.
Menurutnya, perkhidmatan itu adalah pilihan yang berpatutan untuk memudahkan mereka pergi ke kawasan yang tidak boleh dilalui bas.
Joseph Ng berkata, warga emas mungkin mengalami kesukaran menempah perkhidmatan melalui aplikasi telefon.
“Kami menggalakkan anak-anak mereka membantu kerana perkhidmatan ini baik dan lebih selamat untuk warga emas,” tambahnya. — The Star/N. TRISHA
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram