BNM denda 2 bank tempatan kerana masalah perkhidmatan dalam talian


  • Bizz
  • Rabu, 14 Ogos 2024

Bank Negara mengenakan penalti kewangan pentadbiran ke atas Maybank dan CIMB kerana gangguan yang berlaku terhadap perkhidmatan e-perbankan kedua-dua institusi kewangan terbabit.

BANK Negara Malaysia (BNM) mengenakan penalti kewangan pentadbiran ke atas Malayan Banking Bhd (Maybank) dan CIMB Bank Bhd (CIMB) kerana gangguan yang berlaku terhadap perkhidmatan e-perbankan kedua-dua institusi kewangan terbabit masing-masing pada Jun dan April.

Dalam penyata berasingan, bank pusat itu berkata, Maybank didenda RM4.32 juta untuk masa berhenti yang tidak dirancang manakala CIMB didenda RM760,000 pada 29 Julai.

“Antara 1 Jun 2023 dan 31 Mei 2024, Platform Perbankan Mudah Alih Serantau (RMBP) dan aplikasi MAE Maybank mengalami beberapa masa henti yang tidak dirancang menyebabkan gangguan berpanjangan dalam beberapa antara muka perkhidmatan perbankan dengan pelanggan dan rakan niaga.

"Tempoh gangguan itu melanggar ambang yang dinyatakan dalam perenggan 10.32 dokumen dasar Pengurusan Risiko dalam Teknologi (RMiT),” kata BNM.

BACA LAGI: 'Ada kutuk, perlekeh', pensyarah ADTEC Pahang buktikan inovasi bantu OKU beri pulangan RM80,000

BACA LAGI: Sakit kulit dihidapi jadi ilham Sarah bina Cuura, muncul jenama produk kulit sensitif dipercayai pengguna

Ia berkata, siasatan mendedahkan kegagalan Maybank untuk pulih dengan cepat daripada gangguan sistem yang tidak dijangka menyebabkan masalah besar terhadap perkhidmatan perbankan dalam taliannya untuk pelanggan dan rakan kongsi.

BNM menambah, langkah Maybank untuk mengukuhkan lagi aplikasi dan daya tahan infrastrukturnya seperti diperlukan oleh BNM juga tidak lengkap pada masa kejadian yang menghalang proses pemulihan.

"Maybank telah mengambil tindakan yang perlu untuk menutup jurang ini sebagai sebahagian daripada pelaburan infrastruktur berkala tahunannya bagi mengelakkan ketidakpatuhan masa depan," kata Bank Negara.

“BNM menjangka semua institusi kewangan mengekalkan tahap daya tahan teknologi mereka yang tinggi terhadap gangguan operasi bagi memastikan ketersediaan berterusan perkhidmatan kewangan penting.

"BNM tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan yang sewajarnya apabila institusi kewangan gagal mencapai jangkaan kawal selia,” katanya.

Maybank membayar denda itu pada 8 Ogos 2024, manakala CIMB membayarnya pada 12 Ogos 2024.

1845863

CIMB didenda RM760,000 pada 29 Julai lalu.

Sementara itu, pelanggan CIMB mengalami gangguan perkhidmatan yang berpanjangan pada 8 dan 9 April 2024, yang menjejaskan saluran e-perbankan, mesin juruwang automatik (ATM), serta kad debit dan kad kredit.

“Tempoh gangguan terhadap perkhidmatan CIMB ini melebihi ambang yang ditetapkan oleh BNM. Selepas siasatan terhadap punca yang membawa kepada insiden tersebut, didapati ketidakpatuhan CIMB berpunca daripada kesilapan dalam pelaksanaan tindak balas dan proses pemulihan untuk memulihkan sistem yang terganggu dengan segera, yang memberi kesan kepada ketersediaan perkhidmatan perbankan penting untuk pelanggannya dan rakan niaga,” ujar Bank Negara.

Ia menyatakan bahawa CIMB telah mengambil tindakan pemulihan yang perlu, termasuk mempertingkatkan fungsi pemantauan infrastruktur IT masa nyatanya untuk meningkatkan lagi keupayaan pemulihannya dan mencegah ketidakpatuhan masa depan.

Dalam satu kenyataan, CIMB berkata, ia menerima keputusan Bank Negara dan kesal dengan masa berhenti yang tidak dirancang kepada sistem kritikalnya, yang memberi kesan kepada pelanggan dan rakan niaga dalam menjalankan transaksi perbankan mereka.

2841299

Antara 1 Jun 2023 dan 31 Mei 2024, aplikasi MAE Maybank mengalami beberapa masa henti yang tidak dirancang menyebabkan gangguan berpanjangan dalam beberapa antara muka perkhidmatan perbankan.

“Bank telah melabur dan akan terus melabur dalam teknologi, sistem dan proses untuk mengukuhkan daya tahannya dan memastikan infrastruktur pelanggannya yang kritikal dapat melayani dan memenuhi keperluan pelanggannya pada setiap masa.

"Selanjutnya, bank memperkukuh langkah pembetulan dan pencegahannya untuk menangani gangguan perkhidmatan tepat pada masanya termasuk pengawasan yang mencukupi terhadap pihak ketiganya, sambil memastikan rancangan kesinambungan perniagaan dapat dimulakan serta-merta sewaktu masa kritikal.

“CIMB mengutamakan tanggungjawabnya kepada pelanggan dan ingin mengucapkan terima kasih atas sokongan mereka. Kami akan mengukuhkan daya tahan kami dan menghargai kepercayaan yang diberikan oleh semua pihak berkepentingan kepada kami,” kata CIMB.

Dalam kenyataan berasingan, Maybank mengulangi komitmennya untuk mempertingkatkan pengalaman dan komunikasi pelanggan, memastikan ia mematuhi semua peraturan Bank Negara berhubung masa operasi perkhidmatan.

“Langkah dalaman untuk mengukuhkan lagi dan memantau sistem kami disediakan untuk memastikan prestasi optimum. Kami amat menghargai sokongan berterusan, kesabaran dan pemahaman pelanggan kami,” kata Maybank. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram