KERUGIAN dialami seorang lelaki ekoran pinjaman Amanah Saham Bumiputera (ASB) bernilai RM50,000 miliknya dibatalkan pihak bank mendapat maklum balas seorang peguam.
Mohd Haijan Omar yang merupakan seorang peguam menggesa agar individu berkenaan tampil membuat laporan polis terhadap bank tersebut atas faktor penipuan dan kehilangan wang yang disifatkan tidak logik.
"Selain daripada membuat aduan kepada Bank Negara Malaysia (BNM), laporan polis dan tindakan undang-undang seharusnya dikenakan terhadap syarikat bank tersebut.
BACA LAGI: Lelaki rugi pinjaman ASB dibatalkan akibat kesilapan bank mahu buat aduan ke Bank Negara
BACA LAGI: Malaysia dijangka sukar yakinkan Singapura semak semula perjanjian air — Pakar undang-undang
"Tak logik wang simpanan ASB yang sepatutnya selamat dan terlindung, boleh hilang terbatal tanpa pengetahuan pemilik akaun.
"Bank perlu bertanggungjawab, mana boleh berikan jawapan tak tahu dan sewenangnya minta pemilik mendaftar akaun baharu, ini di bawah tanggungan mereka, sepatutnya dikenakan saman terus," katanya kepada Majoriti.
Haijan Omar (kiri) menggesa pihak bank tampil bertanggungjawab atas isu kehilangan simpanan ASB seperti yang tular di laman sosial.
Tambahnya, unsur penipuan scam juga mungkin wujud dalam isu tersebut ekoran kes kehilangan wang dalam bank kerap berlaku kebelakangan ini.
"Tak dinafikan bahawa isu ini juga boleh dikaitkan dengan jenayah scam sama ada dari luaran mahupun dalaman pihak syarikat bank berkenaan.
"Jika BNM tidak memberikan sebarang respon, sebaiknya mangsa terbabit perlu segera melaporkan ke pihak atasan segera, jangan lepaskan kes sebegini atau lebih ramai yang akan alami nasib sama," ujarnya.
Terdahulu, mangsa, Noor Farzli menerusi perkongsian yang dibuat pada Selasa, mendedahkan mengalami kerugian selepas pinjaman ASB bagi tempoh 25 tahun yang dilakukan bersama sebuah bank dibatalkan tanpa pengetahuan dirinya.
Lebih menyedihkan apabila wakil bank hanya membuat permohonan maaf atas kesalahan dilakukan dan hanya menyarankan dirinya agar melakukan pinjaman baharu.
Akibatnya, dia hanya mendapat jumlah pulangan semula yang sangat sedikit iaitu kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan jumlah bayaran bulanan keseluruhan yang dilakukannya dalam tempoh lima tahun. — Majoriti
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram