Sekolah kini ada prerogatif tentukan murid layak DLP


  • Primer
  • Sabtu, 04 Mei 2024

Walaupun tiada peruntukan dalam garis panduan DLP memerlukan sekolah menjalankan pentaksiran, sekolah mempunyai autonomi untuk menentukan kaedah terbaik bagi menguruskan DLP memutuskan pelajar layak menyertai kelas tersebut. — Gambar hiasan

SEKOLAH kini mempunyai prerogatif untuk menentukan pelajar yang layak untuk Program Dwibahasa (DLP).

Kementerian Pendidikan, dalam satu kenyataan kepada The Star pada Jumaat berkata, walaupun tiada peruntukan dalam garis panduan DLP memerlukan sekolah menjalankan pentaksiran, mereka mempunyai autonomi untuk menentukan kaedah terbaik bagi menguruskan DLP dan memutuskan pelajar layak menyertai kelas tersebut.

“Pihak sekolah boleh menjalankan pemerhatian pada minggu peralihan kepada murid Tahun Satu melalui pelbagai aktiviti yang direka untuk menilai kemahiran bahasa murid bagi menentukan kelayakan mendaftar dalam kelas DLP.

BACA LAGI: Ramai akui ketagih manis, Kempen Tolak Gula PERKESO 'jentik' hati golongan muda

Parents watching their children at the Dewan Sri Bestari on the first day of school at SK Taman Tun Dr. Ismail (1) on Thursday. IZZRAFIQ ALIAS / The Star. January 2, 2020.

Maklum balas kementerian itu dibuat berikutan kebimbangan dibangkitkan ibu bapa di sebuah sekolah di Kuala Lumpur, yang didakwa menilai murid Tahun Satunya untuk kelayakan DLP baru-baru ini. — Gambar hiasan

“Pada asasnya, kelayakan murid Tahun Satu menyertai DLP adalah berdasarkan penguasaan mereka dalam bahasa Melayu seperti yang ditetapkan dalam garis panduan,” katanya.

Maklum balas kementerian itu dibuat berikutan kebimbangan dibangkitkan ibu bapa di sebuah sekolah di Kuala Lumpur, yang didakwa menilai murid Tahun Satunya untuk kelayakan DLP baru-baru ini.

Pentaksiran itu, menurut seorang ibu bapa, dijalankan menggunakan “buku transisi” yang bertujuan membantu murid-murid beralih daripada persekolahan di rumah atau tadika ke Tahun Satu.

Murid-murid dinilai menerusi aspek kemahiran Tulisan, Lisan dan Bacaan (membaca) dalam empat mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu (BM), Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains.

Penilaian selama dua hari itu dijalankan pihak sekolah pada 23 dan 24 April untuk murid yang ibu bapanya telah merayu agar anak mereka dipindahkan ke DLP.

Menurut seorang ibu yang mahu dikenali sebagai Lia, kira-kira 19 daripada 27 ibu bapa membuat rayuan tetapi hanya tiga murid diluluskan, menyebabkan majoriti daripadanya dinafikan termasuk anaknya.

“Guru besar menekankan penggunaan buku transisi untuk penilaian kerana di sekolah ini, semua orang lebih suka DLP.

“Walaupun dia (guru besar) telah meminta input kami untuk menambah baik kaedah semasa, kami masih keliru dan tidak pasti bagaimana untuk mencadangkan sebarang alternatif.

"Menilai kanak-kanak yang baru keluar dari prasekolah beraliran Inggeris dengan menggunakan buku transisi adalah mencabar," katanya.

Mengenai kementerian yang memberi autonomi kepada sekolah, Lia berkata ini bercanggah dengan kehendak ibu bapa.

"Apa yang kita mahu ialah memilih pendidikan untuk anak-anak kita," katanya.

Seorang lagi ibu bapa, Tan, turut menyatakan kebimbangannya autonomi diberikan kepada sekolah untuk menentukan kaedah pembelajaran terbaik untuk kanak-kanak.

"Menilai kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun tentang kemahiran BM mereka adalah salah, terutamanya apabila mereka juga dipaksa ke kelas bukan DLP, yang seterusnya melemahkan semangat mereka," ujarnya.

Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa untuk Pendidikan (PAGE), Datin Noor Azimah Abdul Rahim berkata, bagi pengetua sekolah melaksanakan autonomi, mereka perlu memahami etos dan budaya sekolah yang dipimpin.

“Sekiranya ibu bapa mahukan DLP untuk anak-anak mereka, maka pengetua harus melaksanakan autonomi itu jika ia adalah untuk kepentingan individu pelajar dan sekolah.

"Pengetua harus melakukan yang terbaik untuk pelajar mereka, iaitu autonomi yang ingin dilihat oleh ibu bapa," kata beliau.

Beliau menambah bahawa walaupun kriteria BM sebelum ini digunakan hanya di peringkat sekolah, garis panduan DLP yang dikemas kini kini memerlukan pelajar untuk memenuhi keperluan tersebut.

“Murid yang pernah mengambil DLP dari Tahun Satu hingga Enam kini terpaksa bertukar ke kelas bukan DLP kerana tidak mendapat markah minimum TP3 untuk BM atau gred D dalam UASA (Ujian Akhir Sesi Akademik).

“Pelajar perlu diberi tempoh tangguh. Jika BM mereka lemah, lakukan intervensi yang sewajarnya di bawah dasar MBMMBI (Mempertahankan Bahasa Melayu dan Memperkukuh Bahasa Inggeris) dan bukannya menghalang mereka mengambil DLP,” katanya.

Dalam kenyataannya, kementerian berkata, pelaksanaan DLP adalah berdasarkan garis panduan yang dinyatakan dalam “Pekeliling Khas Bil.5 Tahun 2024: Garis Panduan Pelaksanaan DLP” bertarikh 19 Mac.

“Sekolah yang melaksanakan DLP perlu memastikan peluang juga disediakan kepada pelajar yang memohon untuk mempelajari mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa kebangsaan atau bahasa ibunda mereka,” katanya.

KPM berkata, sekolah perlu memastikan sekurang-kurangnya satu kelas dalam setiap tahun atau tingkatan yang menjalankan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik menggunakan bahasa kebangsaan atau bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar, bermula dari Tahun Satu dan Tingkatan Satu untuk sesi akademik baharu bermula dari tahun 2024/2025.

BACA LAGI: Lebih 3.5 juta orang dewasa tidak sedar hidap pradiabetes, kerajaan galak buat saringan awal

Datin Noor Azimah Abdul Rahim says both G25 and Dialog Rakyat see disunity as a major problem which has become more real recently. CREDIT: FAIHAN GHANI

Pengerusi PAGE, Datin Noor Azimah Abdul Rahim.

DLP bermula pada 2016 dengan kira-kira 300 sekolah mengambil bahagian dalam projek perintis menawarkan pilihan untuk mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Ibu bapa bebas membuat keputusan sama ada untuk mendaftarkan anak-anak mereka dalam program tersebut.

Bertujuan untuk meningkatkan kebolehpasaran pelajar dan daya saing global, program ini adalah sebahagian daripada dasar MBMMBI.

Untuk melayakkannya melaksanakan DLP, sekolah mesti memenuhi empat kriteria ditetapkan oleh kementerian iaitu sumber yang mencukupi, rancangan untuk memastikan program itu mampan, persetujuan ibu bapa, dan memenuhi keperluan penguasaan bahasa Melayu minimum.

Kementerian itu berkata, kriteria keempat itu penting bagi memastikan pelaksanaan DLP selaras dengan perundangan sedia ada dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.

“Kriteria penguasaan bahasa Melayu juga bertujuan memastikan pelajar sentiasa berusaha untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan mengukuhkan kemahiran bahasa Inggeris mereka selaras dengan dasar MBMMBI,” katanya.

Namun, pihak sekolah terbabit di Kuala Lumpur enggan mengulas apabila The Star ingin mendapatkan komen. — The Star/JAAYNE JEEVITA

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram

Pendidikan, DLP, KPM, sekolah, penilaian DPL, KPM