Bermula pengeluar kereta pilihan kedua, Perodua kuasai pasaran kenderaan negara dengan model alternatif


  • Bizz
  • Jumaat, 28 Feb 2025

Perodua Kancil ketika ia dilancarkan pada 1994 oleh perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad (kiri).

APABILA Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) ditubuhkan pada 1993, ia segera memperkenalkan kereta bersaiz kecil dikenali sebagai Kancil yang segera menjadi perhatian orang ramai. 

Dengan rekaan yang sederhana dan asas, kenderaan terbabit yang dilancarkan pada 1994 segera menjadi alternatif daripada segi harganya yang murah berbanding kereta Proton yang sangat popular ketika itu.

Di peringkat awal, syarikat itu berjuang untuk memastikan produk dikeluarkan diterima di dalam pasaran dan meyakinkan pengguna supaya sanggup untuk membayar bagi memilikinya.

BACA LAGIInovasi meja ergonomik anak muda dari Pulau Pinang, tak gentar persaingan, teruskan legasi keluarga

BACA LAGIHobi berkhemah jadi bisnes, Kemrent Empire sasar 'one-stop centre' barangan aktiviti perkhemahan

Tambahan pula, Perodua perlu bersaingan bertarung dengan kereta nasional yang sedia ada yang turut mengejar status sama bagi menjadi pengeluar kereta utama negara.

Malah, melawat kilang syarikat terbabit pada hari-hari awal penubuhannya, adalah satu keajaiban bagaimana ia berubah apabila operasi yang dahulunya kecil kini menjadi begitu besar dalam industri.

Kilang tersebut pada masa itu dilihat berselerak dengan mesin pengecap logam di satu sudut sementara terdapat rangka barisan pengeluaran yang menduduki ruang lain premis berkenaan.

Ketika Kancil diperkenalkan kepada media, terdapat kebanggaan yang besar daripada pihak pengurusan bahawa satu alternatif telah ditawarkan kepada pasaran.

Kini selepas kira-kira 30 tahun kemudian, Perodua telah memintas Proton dalam persaingan untuk menjadi kereta nasional. 

Ia menguasai pasaran di dalam negara dengan menjual 358,000 unit kereta tahun lepas: satu pencapaian mengagumkan memandangkan hampir 817,000 kereta dijual pada 2024. 

28148065

Perodua berjaya menjual 358,000 unit kereta pada 2024. 

Bahagian pasarannya dalam industri kereta domestik adalah mencecah 43.8 peratus.

Kereta Perodua juga menduduki senarai jualan teratas di negara ini, dan syarikat itu tidak berpuas hati dengan kejayaannya dengan ia terus berusaha meningkatkan penguasaannya di Malaysia.

Sebagai permulaan, Perodua melabur RM1.6 bilion pada tahun ini, dengan sebahagian besar daripadanya dikhaskan untuk penambahbaikan loji, meningkatkan kapasiti menempa, pembangunan model baharu dan alatan.

“RM1.6 bilion adalah lebih dua kali ganda berbanding RM797.5 juta dalam perbelanjaan modal (capex) pada 2024 sambil kami melabur semula dalam keupayaan kami.

“Pelaburan ini akan menyatukan kapasiti pembuatan termasuk di vendor kami, meningkatkan kualiti perkhidmatan dan produktiviti serta mengukuhkan penyelidikan dan pembangunan, perancangan produk serta keupayaan pembangunan model baharu,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad dalam satu kenyataan.

Lebih mengagumkan, dana pelaburan itu datang daripada dana yang dijana secara dalaman.

Ini bermakna Perodua membiayai perbelanjaan modalnya yang besar tanpa memerlukan pembiayaan luar.

Apabila sebuah syarikat menguasai industri dan dikendalikan dengan baik, tidak sukar untuk meraih ganjaran kewangan daripada pencapaian yang diperolehi.

Wang yang dijananya juga boleh menyaksikan syarikat kereta membuat pengambilalihan asing untuk meningkatkan pengetahuan dan keupayaannya dalam ruang kenderaan elektrik (EV).

20440461

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad.

Selain model seterusnya, yang boleh melonjakkan jualan Perodua pada 2026 kepada 400,000 wilayah, Perodua juga dijangka menyaksikan penjualan terhad EV syarikatnya.

Laporan menyatakan bahawa ia tidak dijual pada harga mahal.

Lebih memberangsangkan, pembangunan kenderaan itu secara asasnya direka secara dalaman oleh tenaga kerja Perodua. 

Syarikat induknya, Daihatsu yang dikuasai oleh Toyota, tidak mempunyai kecenderungan terhadap kereta EV dan lebih suka memberi tumpuan kepada enjin pembakaran dalaman dan kenderaan hibrid.

Pendedahan kepada pasaran EV adalah penting memandangkan pesaingnya turut memperkenalkan kereta EV di bagi pasaran di dalam negara pada tahun ini.

Kegagalan untuk mempunyai alternatif yang sesuai boleh menjejaskan jika jualan dalam segmen itu meningkat secara mendadak sekiranya terdapat penerimaan pasaran lebih besar.

Satu lagi perkara yang perlu diperhatikan ialah aspek perniagaan selepas jualan Perodua dan impak terhadap program vendor di bawahnya.

Menurut kenyataan itu, perniagaan selepas jualan Perodua menyaksikan lebih banyak kereta diservis oleh rangkaiannya, dengan syarikat itu mengendalikan 3.4 juta kereta pada 2024.

Mempunyai perniagaan perkhidmatan selepas jualan yang besar adalah penting bagi syarikat kereta kerana ia merupakan pasaran berpotensi ditawan kerana ia menggunakan alat ganti dikeluarkan vendornya.

Peluang terbabit menjanjikan aliran tunai daripada perniagaan yang begitu besar.

28016424

Perodua kini turut meneroka potensi jualan kereta EV.

Untuk rekod, terdapat sebanyak 5.1 juta kenderaan Perodua di atas jalan raya.

Jualan baharu hanya akan menambah jumlah itu dan menawarkan inventori besar kenderaan yang memerlukan servis di cawangan Perodua.

Perodua diramal bakal menyaksikan peningkatan sebanyak 7.6 peratus dalam bilangan kenderaan yang diservisnya tahun ini kepada 3.7 juta. 

Ia berhasrat untuk mempunyai 70 peratus daripada cawangannya yang memiliki kapasiti 3S berbanding 66 peratus pada masa ini.

3S merujuk kepada tiga perkhidmatan utama, iaitu sales (jualan), service (servis), dan spare parts (alat ganti).

Ketika ia membangunkan sistem vendor tempatan, syarikat itu menjangkakan bahawa langkah itu akan diterjemahkan kepada pembelian komponen bernilai RM10.8 bilion daripada vendor.

Perodua merupakan syarikat milik Malaysia yang mendapat manfaat secara langsung daripada sokongan terhadap perniagaan tempatan dan seterusnya telah menjadi kisah kejayaan besar perniagaan tempatan.

“Selain pembelian komponen auto, kami bekerjasama rapat dengan kerajaan untuk meningkatkan lagi keupayaan vendor dan pengedar kami supaya mereka boleh kekal berdaya saing dalam industri ini,” kata Zainal dalam kenyataan itu.

Tidak kira dari sudut mana sekalipun Perodua dilihat, pertumbuhannya sejak ia bermula kepada syarikat itu pada hari ini adalah bukti bahawa ia bukan sahaja memperoleh kedudukan sebagai pengeluar kereta nasional tetapi boleh menjadi inspirasi kepada syarikat yang ingin memulakan perniagaan dalam mana-mana industri lain.

Dengan mempunyai tujuan jelas dan kemahuan yang kukuh di samping pelaksanaan meyakinkan, syarikat Malaysia boleh meraih ganjaran jika rancangan perniagaan mereka dilakukan dengan betul.  — The Star/JAGDEV SINGH SIDHU

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram