Produk media baharu, hartanah sokong pertumbuhan SMG


  • Bizz
  • Selasa, 23 Mei 2023

Pada akhir tahun kewangan 2022, kira-kira 85 peratus daripada hasil RM216.84 juta SMG adalah daripada segmen cetak dan digital serta acara.

STAR Media Group Bhd (SMG) menjangkakan pelancaran pelbagai produk media dan transisi kepada sektor hartanah akan dapat menyokong pertumbuhan kumpulan itu sepanjang 2023.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Alex Yeow Wai Siaw berkata, walaupun kadar perbelanjaan pengiklanan keseluruhan di Malaysia telah menurun berdasarkan statistik industri bagi suku pertama tahun ini, SMG menyasarkan tahun kewangan yang lebih baik pada 2023 dan sasaran ini bersandarkan kepada kepelbagaian produk dan perniagaan kumpulan itu untuk menampung sebarang penurunan dalam perbelanjaan periklanan.

"Dengan dua inisiatif besar yang dirancang untuk mengekalkan dan mengembangkan pendapatan, kami menyasarkan tahun kewangan yang lebih baik sepanjang 2023.

"Dua inisiatif kami termasuk melancarkan lebih banyak produk media terutamanya dalam segmen bahasa Melayu untuk meningkatkan hasil pengiklanan, dan kedua ialah mempelbagaikan pendapatan kumpulan dengan menceburi pembangunan hartanah yang dijangka akan menyumbang secara positif mulai separuh kedua 2023,” katanya selepas mesyuarat agung tahunan (AGM) kumpulan itu pada Isnin.

Alex Yeow Wai Siaw

Untuk perniagaan media terasnya, Yeow menambah, SMG akan menumpukan pada segmen Melayu untuk pendapatan tambahan pada tahun tersebut.

Sebagai sebahagian daripada rancangan SMG untuk mempelbagaikan aliran pendapatan daripada perniagaan media terasnya, unit milik penuh SMG Land Sdn Bhd bercadang untuk menjual kilang dan gudangnya yang terletak di Star Business Hub, sebuah projek pembangunan perindustrian di Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor kepada Matang Bhd untuk RM33 juta dalam urus niaga tunai dan ekuiti.

Pertimbangan pembelian akan dipenuhi melalui peruntukan dan terbitan 357 juta saham baharu Matang kepada SMG pada harga terbitan 8.09 sen sesaham, serta bayaran tunai RM4.12 juta.

Latihan korporat itu akan menyaksikan SMG memegang 13 peratus kepentingan dalam Matang selepas terbitan saham.

Perjanjian itu juga akan membolehkan Matang, sebuah syarikat perladangan, mempelbagaikan pembangunan hartanah untuk meningkatkan hasil dan pendapatannya.

“Untuk hartanah, kami memaksimumkan pulangan daripada aset Kumpulan (tanah dan tunai) untuk mempelbagaikan hasil dan menjana pulangan yang lebih baik. Bagi perladangan, ia adalah pemerolehan saham dalam syarikat sedia ada dan ditubuhkan. Ia menyediakan kedua-dua pendapatan yang stabil dan berulang,” ujarnya.

SMG jangka transisi kepada sektor hartanah akan dapat menyokong pertumbuhan kumpulan itu sepanjang 2023. — Gambar hiasan

Walaupun kedua-dua Matang dan SMG mempunyai pemegang saham yang sama dalam MCA, Yeow berkata, perjanjian itu adalah satu usaha komersial bertujuan untuk memaksimumkan nilai pemegang saham yang memerlukan kelulusan pemegang saham pada EGM yang akan datang.

Tambahnya lagi, jika terdapat sebarang peluang yang menarik untuk meningkatkan pemegangan taruh di Matang, pihak pengurusan SMG sememangnya berminat untuk mengkaji lebih lanjut dan mencadangkan kepada lembaga pengarah untuk pembuatan keputusan.

Jelas Yeow, pengurusan SMG akan sentiasa menyemak pelupusan aset bukan teras apabila terdapat tawaran yang baik dikemukakan.

Pada akhir tahun kewangan 2022, kira-kira 85 peratus daripada hasil RM216.84 juta SMG adalah daripada segmen cetak dan digital serta acara, manakala baki 15 peratus adalah daripada segmen radio.

Hasil SMG bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2022 mengalami peningkatan kira-kira 16 peratus berbanding tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021. Peningkatan itu membalikkan arah aliran menurun bagi sembilan tahun kewangan sebelumnya.

Selepas dua tahun kewangan berturut-turut mengalami kerugian, kumpulan itu menjana keuntungan selepas cukai sebanyak RM6.9 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022. Ini merupakan tahap keuntungan tertinggi yang dicapai dalam tempoh lima tahun kewangan yang lalu.

Aset bersih sesaham biasa kumpulan berjumlah 90 sen, dengan rizab tunai kira-kira RM365 juta. Kumpulan pada masa ini tidak mempunyai sebarang hutang.

Kumpulan mengisytiharkan dividen 1 sen bagi setiap saham biasa, yang diluluskan pada AGM pada Isnin.

Peningkatan kewangan dalam prestasi SMG tahun lepas telah menarik minat pelabur, dengan The Edge Communications Sdn Bhd dan pemiliknya Tan Sri Tong Kooi Ong muncul sebagai pemegang saham besar SMG bulan lepas dengan kepentingan 5.428 peratus.

Saham itu diperoleh daripada pasaran terbuka, menurut pemfailan dengan Bursa Malaysia. Kemunculannya telah menarik minat dan spekulasi awam tetapi Yeow berkata, terdapat sedikit perkembangan sejak pengumuman pembelian kepentingan itu.

“Tong ialah seorang veteran terkemuka dalam industri media. Kami pastinya berharap dapat belajar daripada pengalaman luas beliau. Pada masa ini beliau belum menghubungi lembaga pengarah atau pengurusan secara rasmi,” kata Yeow. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram