Urus tekanan akademik antara 8 kaedah atasi masalah mental dalam kalangan pelajar


  • Sihat
  • Isnin, 15 Jan 2024

Masalah kesihatan mental dalam kalangan pelajar perlulah diatasi dengan sebaiknya. — Gambar Hiasan

KEHIDUPAN di menara gading sememangnya penuh cabaran dan rintangan yang perlu diperjuangkan oleh setiap mahasiswa.

Artikel ini menceritakan tentang cabaran dihadapi para pelajar bermula daripada tekanan melampau sehingga menjurus kepada masalah kesihatan mental yang lebih serius.

Segelintir pelajar mungkin mengalami tekanan akademik yang berlebihan sehingga mengakibatkan masalah seperti kebimbangan dan sedih yang berlebihan.

Masalah kesihatan mental berkenaan didorong oleh beberapa faktor yang mana perlu diatasi pihak universiti dengan memberi sokongan kepada para pelajar bagi mengelak ia semakin merebak.

Universiti perlu mencari cara yang berkesan untuk membantu pelajar menghadapi cabaran ini seperti mewujudkan persekitaran yang boleh digunakan sebagai tempat belajar dan berkembang dengan baik.

Terdapat pelbagai cara untuk mengatasi masalah kesihatan mental dalam kalangan pelajar:

BACA LAGI: 'Pernah ketuk pintu minta beras', kisah inspirasi pencipta kek RM15,000

WhatsApp Image 2024-01-14 at 9.15.02 PM

Teknik pengurusan tekanan perlulah dilakukan menerusi subjek kokurikulum. — Gambar hiasan

1) Pengurusan Tekanan Akademik

Teknik pengurangan tekanan boleh dilaksanakan dalam subjek kokurikulum seperti latihan kesedaran atau relaksasi, yang mana seseorang itu berada lega daripada tekanan.

Tabiat belajar yang sihat dan kemahiran pengurusan masa juga boleh dibuat untuk mengurangkan tekanan akademik.

2) Galakkan Kesedaran Kesihatan Mental

Mengalakkan sesi luahan antara pelajar dan pendidik melalui program pendidikan kesihatan mental.

Dengan cara ini, pihak universiti mampu membantu pelajar memahami dan mengenali cabaran yang dilalui pelajar.

pngtree-group-of-school-kids-running-on-the-grass-image_2554679

Membina persekitaran positif mampu menjaga kesihatan mental seseorang pelajar. — Gambar hiasan

3) Membina Persekitaran Positif

Pihak universiti perlulah memupuk budaya pembelajaran yang efektif serta mengutamakan kesihatan mental melalui aspek empati.

Khidmat kaunseling juga boleh diwujudkan dalam kalangan pelajar mahupun bersama pensyarah agar dapat menjadi sumber yang mudah diakses bagi para pelajar.

4) Hubungan Sosial

Memudahkan peluang untuk pelajar membentuk interaksi sosial iaitu melalui penglibatan dalam persatuan, acara atau aktiviti komuniti. Program seperti itu dapat menjadi antara platform bagi mereka membina jaringan serta merapatkan hubungan sesama mahasiswa.

5) Bengkel Pengurusan Kewangan

Menyediakan sumber dan bengkel tentang celik kewangan untuk membantu pelajar menguruskan belanjawan. Menawarkan maklumat tentang biasiswa dan pilihan bantuan kewangan bagi meringankan beban yang ditanggung.

6) Perkhidmatan Kaunseling

Memastikan perkhidmatan kaunseling yang boleh diakses di setiap kampus dan menyediakan ruang selamat untuk pelajar mendapatkan bantuan. Menerapkan kesedaran untuk mengenali tanda-tanda cabaran kesihatan mental dan membimbing pelajar dalam kalangan kakitangan universiti.

7) Galakkan Gaya Hidup Sihat

Galakkan aktiviti fizikal yang kerap, diet seimbang dan tidur mencukupi untuk menyokong kesejahteraan keseluruhan. Meningkatkan kesedaran tentang kesan penyalahgunaan bahan dan menyediakan sumber untuk mereka yang memerlukan.

photo (5)

Menggalakkan gaya hidup sihat dalam kalangan pelajar. — Gambar hiasan

8) Ujian Berkala

Laksanakan ujian kesihatan secara berkala dengan pelajar untuk mengukur kesejahteraan mental dan memberikan sokongan tepat pada masanya.

Galakkan refleksi diri dan amalan penjagaan diri sebagai sebahagian daripada pendekatan proaktif terhadap kesihatan mental.

Kesimpulannya, semua pihak perlulah bekerjasama untuk mengatasi masalah kesihatan mental.

Dengan melakukan hal ini, pihak universiti mampu menjadi tempat pembelajaran yang kondusif untuk masa depan yang sihat.

Dengan kerjasama daripada semua pihak diharapkan mampu memberi kesan positif terhadap kesejahteraan pelajar di Malaysia. — Majoriti

Ahmad Jazmi Samsuddin merupakan pelajar Universiti Sains Islam Malaysia.

*Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian Majoriti*

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram