Infrastruktur sekolah di KL bakal dinaik taraf demi keselamatan


  • Primer
  • Selasa, 21 Jan 2025

Datuk Seri Maimunah (dua dari kiri) mengetuai pelajar merentasi salah satu lintasan pejalan kaki baharu yang dibina di SK Danau Kota 2 di Setapak.

LEBIH banyak sekolah di Kuala Lumpur akan menerima naik taraf infrastruktur untuk menjadikan jalan di sekitar sekolah lebih selamat untuk pelajar dan komuniti setempat, kata Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Maimunah Mohd Sharif.

Pengumuman ini dibuat semasa lawatannya ke SK Danau Kota 2, Setapak, yang menjadi sekolah perintis di bawah Projek Keselamatan Jalan Raya Sekolah.

Sekolah ini kini mempunyai ciri-ciri seperti lintasan pejalan kaki yang dinaikkan dan laluan pejalan kaki.

BACA LAGI: [VIDEO] Kepala berdarah, ibu bapa terlepas pandang anak kecil lari berkaki ayam tak sengaja pecahkan pintu pasar raya di Kuala Terengganu

BACA LAGI: Khianat sampai patah tulang, bapa kecewa sekolah didakwa pandang remeh isu buli murid dilabel 'anak orang kaya'

Ciri-ciri ini bertujuan untuk mengurangkan kelajuan kenderaan yang melalui kawasan tersebut sambil meningkatkan akses selamat ke sekolah.

Sebagai sebahagian daripada projek ini, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memperkenalkan had kelajuan 30 km/j di sekitar zon sekolah.

Ini selaras dengan pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada bulan Julai lalu mengenai rancangan kerajaan untuk mengurangkan had kelajuan dan meningkatkan infrastruktur keselamatan di kawasan sekolah.

Untuk menguji reka bentuk aliran jalan yang baru di kawasan tersebut, Jabatan Pengangkutan Bandar DBKL bekerjasama dengan Global Designing Cities Initiative (GDCI) dan penghubung tempatan Bike Commute Malaysia, serta Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Kerjasama ini dijalankan di bawah Inisiatif Bloomberg Philanthropies untuk Keselamatan Jalan Raya Global (BIGRS).

"Kami tetap komited untuk mengurangkan kecederaan dan kematian akibat kemalangan jalan raya, terutamanya untuk golongan yang paling berisiko terdedah, termasuk kanak-kanak sekolah," kata Maimunah.

"Dengan menangani faktor risiko utama – kelajuan kenderaan, kami bertujuan untuk memperluas usaha ini ke lebih banyak sekolah setiap tahun, bermula dengan tiga sekolah pada tahun 2025."

Beliau berkata bahawa menjadikan sekolah lebih selamat memerlukan komitmen daripada semua agensi yang terlibat.

Ini termasuk pereka jalan yang perlu membuat penyesuaian infrastruktur yang menguatkuasakan sendiri, terutamanya dalam radius 200 meter dari pintu masuk sekolah, katanya.

Maimunah menekankan bahawa projek ini selaras dengan Pelan Tempatan DBKL dan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) PBB.

Ini termasuk SDG 3 untuk mengurangkan separuh kematian dan kecederaan jalan raya global, dan SDG 11 untuk mempromosikan bandar dan komuniti yang mampan melalui akses selamat serta sistem pengangkutan mampan.

Projek ini juga bertujuan untuk memenuhi SDG 13 dengan memajukan jalan yang lebih selamat sebagai jalan menuju masa depan yang tahan terhadap perubahan iklim, dan SDG 17 dengan menggalakkan perkongsian kukuh untuk mempercepatkan kemajuan.

Pemimpin serantau GDCI (BIGRS Asia dan Afrika), Kim Lua berkata inisiatif ini menunjukkan bagaimana transformasi jalan boleh meningkatkan keselamatan jalan raya dan menyelamatkan nyawa dengan memperkukuh tingkah laku selamat sambil menghalang tingkah laku tidak selamat, serta dapat menyumbang kepada pembangunan mampan di Kuala Lumpur.

"Projek percubaan ini menunjukkan komitmen DBKL untuk mewujudkan persekitaran yang selamat untuk kanak-kanak dan pengguna jalan yang terdedah," katanya.

"Kami amat gembira dengan usaha bandar ini dan percaya projek ini akan menjadi kajian kes yang berharga untuk jalan raya sekolah lain di Malaysia," tambahnya.

DBKL memilih Setapak untuk projek perintis ini kerana kawasan tersebut mempunyai sekolah rendah dan menengah berdekatan.

Ia juga merupakan kawasan urban berketumpatan tinggi di mana lebih 70% pelajar pergi ke sekolah dari rumah yang berada dalam jarak 3km.

Kerajaan telah mula mencari cara untuk meningkatkan keselamatan di sekitar sekolah berikutan statistik kemalangan jalan raya yang membimbangkan melibatkan pelajar.

Tahun lalu, Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman, Komisioner Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri mendedahkan bahawa sebanyak 779 kemalangan maut melibatkan pelajar sekolah direkodkan dalam sembilan bulan pertama tahun tersebut.

Laporan Jabatan Perangkaan 2023 menunjukkan bahawa kematian akibat kemalangan jalan raya merupakan penyumbang kedua tertinggi kepada kematian dalam kalangan kanak-kanak di bawah usia 14 tahun di Malaysia.

Ini menyumbang kepada 3.8% daripada kematian.

Selain itu, kelajuan tinggi didapati menjadi faktor risiko terbesar bagi kematian di jalan raya. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram