Putrajaya miliki sistem amaran banjir, usaha capai status Bandar Hijau 2025


  • Primer
  • Khamis, 26 Dis 2024

Kenderaan Automated Rapid Transit sedang dalam percubaan untuk dilaksanakan di Putrajaya.

TAHUN 2024 hampir melabuhkan tirai dengan Putrajaya menjadi tajuk utama akibat banjir kilat yang tidak dijangka melanda penduduk kota.

Hujan lebat selama sejam pada lewat petang 8 Disember menyebabkan banjir kilat di Presint 11 Zon 4A, yang menenggelamkan sebahagian 20 kenderaan dalam air setinggi satu meter.

Dilaporkan bahawa hujan lebat dan paras air yang meningkat di hulu Sungai Anak Gajah telah menyekat aliran air di kawasan rendah tersebut.

BACA LAGI: Dua penuntut UTeM maut, 2 lagi rakan cedera kereta rempuh pengadang jalan di Jasin

BACA LAGi: Polis terima laporan penemuan baharu bangkai kucing, anjing di UM

Kejadian itu segera mendapat perhatian Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Wilayah Persekutuan), Dr Zaliha Mustafa, yang mengarahkan Perbadanan Putrajaya (PPj) memasang sistem amaran banjir, yang kini sudah beroperasi.

Sistem amaran banjir tersebut dilengkapi siren dan dihubungkan ke Pusat Kawalan Putrajaya, sebuah pusat operasi bersepadu yang memantau keselamatan, sekuriti, trafik, infrastruktur teknologi maklumat dan sensor alam sekitar di bandar itu.

Kini, penduduk dan orang ramai akan diberi amaran tentang kemungkinan banjir dan boleh mengalihkan kenderaan dari kawasan yang terjejas.

Dalam usaha mencapai status Bandar Hijau pada 2025, Dr Zaliha pada Oktober mengumumkan kerjasama strategik antara Putrajaya dan Shanghai, China untuk berkongsi pengetahuan mengenai pengurusan bandar pintar.

Beliau telah bertemu dengan wakil-wakil dari Kerajaan Rakyat Perbandaran Shanghai untuk mempelajari strategi regenerasi bandar yang diterapkan di bandar terbesar China itu dalam pembangunan semula kawasan kediaman, komersial dan industri menjelang 2025, yang dijangka memberi kesan kepada pertumbuhannya.

Beliau sangat tertarik dengan pelaksanaan 'Sponge City', strategi pengurusan banjir pintar menggunakan teknologi pemantauan canggih termasuk sensor bawah tanah.

Beliau juga berminat untuk mengintegrasikan teknologi hijau dengan perancangan bandar untuk masa depan yang lebih lestari, serta melaksanakan sistem grid bandar terperinci di mana bandar ini dibahagikan kepada kawasan kecil yang dipantau menggunakan teknologi CCTV dan pangkalan data awam.

PPj juga memberi tumpuan kepada penambahbaikan sistem pengangkutan awam.

Pada Februari, ia melancarkan pas bulanan untuk perkhidmatan bas Nadi Putra yang membolehkan penumpang Malaysia menikmati perjalanan tanpa had pada kadar rata yang berpatutan, iaitu RM30 atau RM10 (untuk warga emas, orang kurang upaya, dan pelajar sekolah).

Tanpa pas bulanan, satu perjalanan bas berharga RM1.

Bagi terus meningkatkan pengangkutan awam, PPj bekerjasama dengan Kementerian Pengangkutan untuk menjalankan percubaan tiga bulan perkhidmatan tram tanpa trek Automated Rapid Transit (ART) antara Mei dan Julai.

Tram tersebut sepatutnya memulakan operasi pada akhir tahun jika semuanya berjalan lancar, tetapi tiada berita lanjut mengenai pelaksanaannya setakat ini.

Satu lagi perkhidmatan bermanfaat di Putrajaya ialah pusat mediasi komuniti yang baru dibuka di Presint 5.

Pusat ini berfungsi sebagai tempat khusus untuk bantuan dalam perkara berkaitan komuniti seperti masalah di kawasan kediaman dan salah faham antara jiran.

Pusat itui ditubuhkan oleh Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional dengan kerjasama bahagian pengurusan hartanah Jabatan Perdana Menteri dan PPj. — The Star/VIJENTHI NAIR

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram