Tiada lagi perkhidmatan teruk agensi kerajaan, kini dipantau Ombudsman — Azalina


  • Massa
  • Selasa, 09 Mei 2023

Azalina Othman Said ketika berucap dalam sidang media di Hal Ehwal Undang-undang Pejabat Biro, Kuala Lumpur. — Bernama

PENJAWAT awam, termasuk ketua jabatan tidak lama lagi akan berada di bawah pengawasan Ombudsman sekiranya mereka lalai dalam menguruskan sistem penyampaian perkhidmatan untuk rakyat, kata Datuk Azalina Othman Said.

Ini adalah susulan rancangan untuk memperkenalkan dan meluluskan Rang Undang-undang di Parlimen akhir tahun ini bagi menubuhkan badan pemantau bebas untuk menyiasat aduan awam terhadap pegawai awam, ketua jabatan dan agensi kerajaan.

“Apa yang penting, kerajaan khususnya Perdana Menteri mahukan badan alternatif yang terbuka menerima aduan.

“Kami mahu rakyat tahu bahawa kerajaan ini akan bertindak balas terhadap aduan mereka.

"Kami tidak mahu situasi di mana kerajaan sentiasa betul, kerana kami perlu jujur ​​tentang perkara-perkara yang berlaku," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi) itu dalam sidang media di Hal Ehwal Undang-Undang Pejabat Biro, Kuala Lumpur pada Isnin.

Beliau berkata, Ombudsman yang dicadangkan akan menjadi badan berkanun bebas yang bertanggungjawab kepada Parlimen, bukan seperti Biro Pengaduan Awam yang berada di bawah Jabatan Perdana Menteri.

"Ombudsman akan membentangkan laporan tahunannya di Parlimen yang akan dibahaskan," katanya.

Beliau berkata, Ombudsman akan diketuai oleh seseorang yang bukan daripada perkhidmatan awam untuk tempoh enam tahun.

Beliau menambah bahawa kakitangan yang berkhidmat dengan Ombudsman tidak akan dipinjamkan daripada perkhidmatan awam tetapi dilantik secara bebas.

Pada ketika ini, Azalina berkata, kebanyakan aduan orang ramai mengenai sistem penyampaian itu adalah terhadap agensi dan majlis tempatan yang berurusan secara langsung dengan orang ramai.

“Pandangan saya ialah kita mesti mempunyai Ombudsman yang memantau setiap agensi yang berurusan dengan orang ramai.

“Jika ia adalah agensi yang tidak berurusan dengan orang ramai, maka ia boleh ditangani secara dalaman.

"Tetapi, salah satu masalah terbesar ialah majlis tempatan yang tidak disenangi orang ramai," katanya.

Beliau berkata, ini termasuk contoh di mana surat aduan diabaikan dan diketepikan.

"Kira-kira 85% daripada 20,000 aduan yang dikemukakan kepada Biro Pengaduan Awam setiap tahun kebanyakannya adalah aduan terhadap majlis tempatan yang berurusan secara meluas dengan orang ramai," katanya.

Antara aduan yang kerap diterima adalah berkaitan lampu jalan, kutipan sampah, penyelenggaraan longkang dan isu tempat letak kereta.

Azalina menambah, Ombudsman akan diberi kuasa penyiasatan termasuk membuat syor mengenai tindakan tatatertib yang akan diambil terhadap penjawat awam, ketua atau jabatan masing-masing.

“Ombudsman boleh memberi syor tentang jenis tindakan tatatertib yang perlu diambil terhadap pegawai atau agensi berkenaan dengan penyelewengan yang telah berlaku,” katanya.

Beliau menambah bahawa setiap agensi juga perlu melaporkan semula kepada Ombudsman mengenai tindakan yang diambil dalam tempoh masa tertentu.

Menurut Azalina, aduan diterima mesti dijawab dalam jangka masa tertentu bagi membebaskan kerajaan daripada tuduhan membuat 'janji kosong' semasa menangani masalah sistem penyampaian.

Azalina berkata, draf cadangan rang undang-undang itu sudah sedia tetapi ia masih memerlukan beberapa pindaan berhubung perkara dasar.

Beliau berkata, perbincangan akan diadakan dengan pihak berkepentingan berkaitan mengenai undang-undang yang dicadangkan sebelum ia diserahkan kepada Kabinet untuk kelulusan.

Beliau menambah bahawa rang undang-undang itu akan dibentangkan di Parlimen semasa mesyuarat akhir tahun Oktober ini.

Pada tahun 2019, pentadbiran Pakatan Harapan ketika itu mencadangkan penubuhan Ombudsman berikutan gesaan supaya badan bebas menyiasat aduan terhadap penyelewengan pentadbiran.

Undang-undang yang dicadangkan telah digubal pada 2021 oleh kerajaan berikutnya tetapi tidak dibentangkan di Parlimen tahun lepas seperti yang dijangkakan. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram