Guru 3 subjek teras paling sikit, pelajar SPM kian terjejas


  • Massa
  • Khamis, 06 Apr 2023

Pelajar SPM paling ramai terjejas berikutan persaraan guru berpengalaman. — Gambar Hiasan

TIGA subjek teras iaitu Bahasa Melayu, Sejarah dan Bahasa Inggeris merupakan mata pelajaran yang mengalami masalah kekurangan guru yang lebih ketara.

Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Fouzi Singon berkata, jika satu sekolah menghadapi kekurangan seorang guru, jumlah kekurangan di seluruh negara boleh mencecah 10,200 guru.

"Terdapat sekolah menghadapi masalah kurang lebih daripada seorang, terutama di Sabah dan Sarawak.

"Isu masalah kekurangan guru di kedua-dua negeri tersebut adalah berpunca daripada kuota pengambilan. Selain itu, Johor Bahru dan Kuala Lumpur merupakan dua negeri yang turut terjejas ekoran daripada kekurangan guru ini," katanya.

Fouzi berkata, pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) paling ramai terjejas berikutan persaraan guru berpengalaman.

Katanya, sekiranya berlaku kekurangan atau jika guru mengadakan mesyuarat atau aktiviti luar sekolah, sedang bercuti sakit atau meninggalkan sekolah berkenaan, guru lain akan ditugaskan bagi mengisi kekosongan tersebut bagi memastikan pelajaran tidak terganggu.

Year one pupils  guide by their teacher out from classroom  on the first day physical classes for  school session year 2021 at SJKC Khai Chee in Segambut.(March 01,2021) — AZHAR MAHFOF/The Star

Kadang-kadang guru tidak mempunyai cukup masa untuk rehat kerana jadual yang sangat padat. — Gambar Hiasan

"Kadang-kadang, guru tidak mempunyai cukup masa untuk rehat. Ini kerana kelas berlangsung dari pukul 7.40 pagi hingga 2.30 petang," katanya.

Menjawab mengenai penyelesaian masalah kekurangan guru tersebut, Fozi berkata, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) perlu memastikan KPM membentangkan laporan mengenai unjurannya untuk keperluan tenaga manusia.

“KPM harus mengadakan sekurang-kurangnya dua mesyuarat setahun dengan pihak berkepentingan seperti Kementerian Pengajian Tinggi, universiti dan maktab perguruan.

“Unjuran yang tepat juga harus dikongsi dengan semua universiti yang melatih bakal guru ini kerana unjuran yang tepat adalah perlu kerana kursus pengajaran boleh mengambil masa sehingga lima tahun,” jelasnya.

Sementara itu, seorang guru sekolah vernakular di Pulau Pinang berkata, sekolahnya mengalami masalah kekurangan dua orang guru sehingga menyebabkan guru lain akan ditugaskan sebagai guru pengganti sekali gus mengakibatkan jadual waktu cikgu itu menjadi padat.

Guru wanita yang tidak didedahkan identitinya itu turut berharap agar guru pelatih ditempatkan di sekolah bagi membantu mengurangkan masalah kakitangan.

31404283 - teacher at the blackboard

Guru akan dikenal pasti berdasarkan jenis sekolah yang mereka akan ditempatkan melalui sistem penandaan. — Gambar Hiasan

"Kami juga memerlukan jenis guru tertentu kerana sekolah vernakular lebih suka guru yang boleh mengajar dalam bahasa Mandarin atau Tamil untuk mengajar mata pelajaran elektif," katanya.

Menurut cikgu wanita itu lagi, guru akan dikenal pasti berdasarkan jenis sekolah yang mereka akan ditempatkan melalui sistem penandaan.

"Kementerian biasanya akan mengeluarkan surat tawaran enam tahun lebih awal kepada bakal guru yang berada di kolej latihan.

"Tawaran untuk jawatan itu akan dilakukan selepas mengambil kira faktor seperti kekurangan guru dan persaraan.

"Tetapi, pada masa sama mungkin terdapat perubahan pada bilangan kakitangan dalam tempoh enam tahun itu. Jabatan pendidikan daerah dan negeri mesti mencari jalan untuk menyelesaikan isu tenaga kerja," katanya.

Pengerusi Kumpulan Bertindak Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE), Datin Noor Azimah Rahim berkata, kekurangan guru bertambah buruk dan meluas kepada lebih banyak mata pelajaran.

"Ketua sekolah kadangkala akan mencari penyelesaian sementara seperti mendapatkan guru bersara dan meminta bantuan daripada rakan pendidik yang lain membantu.

"Ibu bapa, dalam pada itu, perlu bijak mengatur dan membayar guru tuisyen dengan baik untuk merapatkan jurang pendidikan.

"Perlu ada perancangan serius oleh Kementerian Pendidikan kerana untuk masa yang paling lama, mereka dilihat gagal untuk menggantikan guru yang bercuti bersalin dengan notis yang lebih daripada mencukupi,” katanya.

Timbalan Menteri Pendidikan, Lim Hui Ying pada 1 April lalu berkata kementerian ketika ini kekurangan kira-kira 4.49 peratus atau 19,431 guru disebabkan persaraan wajib, persaraan sukarela, kenaikan pangkat, cuti belajar, cuti tanpa gaji, peletakan jawatan dan kematian.

Katanya, kementerian akan mengadakan kempen pengambilan khas bagi menangani masalah kekurangan guru khususnya dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pengajian Islam.

Berdasarkan unjuran kementerian, 16,886 hingga 20,081 guru baharu dijangka diambil untuk lima tahun akan datang berdasarkan data 31 Disember 2022. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram