'Scammer' kaut RM1.61 bilion, kerajaan sedia kaji akta perlindungan pengguna


  • Primer
  • Isnin, 14 Mac 2022

SEBANYAK 51,631 kes penipuan dalam talian melibatkan kerugian lebih RM1.61 bilion yang dilaporkan dari 2019 hingga tahun lepas, persidangan Dewan Rakyat diberitahu pada Isnin.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Jonathan Yasin berkata, kes belian dalam talian mencatatkan kes tertinggi sebanyak 18,857 kes, diikuti kes pinjaman tidak wujud sebanyak 15,546 kes.

"Pelbagai usaha dijalankan Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi menangani sindiket termasuk meningkatkan penguatkuasaan undang-undang, pengoperasian dan menjalankan pendakwaan terhadap mereka yang terlibat.

"Kita juga wujudkan 'CCID Scam Response Center' dan orang ramai boleh membuat panggilan untuk mendapatkan maklumat dan kesahihan panggilan bagi sebarang transaksi yang meragukan,” katanya menjawab soalan Su Keong Siong (PH-Kampar) pada persidangan Dewan Rakyat.

Su ingin tahu secara terperinci mengenai statistik kes penipuan pembelian dalam talian bermula 2019 sehingga tahun lepas serta langkah diambil bagi membendung masalah itu supaya tidak menjejaskan kerancakan urus niaga bentuk baharu.

Jonathan berkata, pihaknya sentiasa merancang, menjalankan kajian dan menyemak semula undang-undang yang dikuatkuasakan bagi memastikan ia sentiasa relevan dengan perkembangan dan isu semasa.

"Kita akan kaji semula peraturan Akta Perlindungan Pengguna 2007 sekiranya dapat membendung segala jenis jenayah yang berlaku dalam negara ini,” katanya.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Che Abdullah Mat Nawi (PAS-Tumpat) yang ingin tahu sama ada terdapat keperluan untuk undang-undang penguatkuasaan dipinda atau dikemas kini supaya relevan dengan cabaran semasa. — Bernama

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram