SUBSIDI bahan api semasa akan dikaji semula bagi untuk memenuhi keperluan golongan yang memerlukan berikutan kenaikan mendadak harga minyak mentah global.
Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, kerajaan boleh memperuntukkan sehingga RM28 bilion subsidi untuk petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) bagi tahun ini, kerana perang Rusia-Ukraine telah melonjakkan harga minyak mentah melebihi AS$100 (RM418) setong, paras tertinggi dilihat sejak 2014.
Beliau berkata, harga minyak mentah telah meningkat dengan ketara sejak 2021, berharga AS$85 (RM356) setong pada Januari tahun ini berbanding AS$55 (RM230) pada bulan yang sama tahun lepas.
Jelasnya, kenaikan harga minyak mentah global menyebabkan kerajaan menanggung kenaikan sepuluh kali ganda dalam bil subsidi untuk petrol, diesel dan gas petroleum cecair (LPG) daripada RM200 juta pada Januari 2021 kepada lebih RM2 bilion pada Januari tahun ini.
Pencerobohan Rusia ke atas Ukraine meningkatkan lagi harga minyak mentah kepada lebih AS$100 (RM418) setong dan kini dijangkakan bahawa subsidi untuk petrol, diesel serta LPG akan menelan belanja kerajaan lebih RM2.5 bilion sebulan.
“Sekiranya harga minyak mentah global kekal melebihi AS$100 (RM418), kos keseluruhan subsidi bagi keseluruhan 2022 dijangka mencecah RM28 bilion berbanding RM11 bilion pada 2021,” tambah Tengku Zafrul.
Katanya, di bawah program sekarang, harga subsidi yang sama dinikmati semua tidak kira kaya atau miskin dan menambah golongan berpendapatan tinggi akan menikmati lebih banyak subsidi berdasarkan tahap penggunaan yang lebih banyak berbanding mereka berpendapatan rendah.
“Oleh itu, kerajaan akan mengkaji semula mekanisme subsidi bahan api untuk melaksanakan bantuan dan subsidi yang lebih bersasar dan tertumpu kepada golongan yang benar-benar memerlukan,” kata Tengku Zafrul di Dewan Rakyat semasa Waktu Soal Menteri pada Khamis.
Beliau juga berkata, kerajaan tidak boleh meminjam untuk menguruskan subsidi dan oleh itu kenaikan kos subsidi perlu diimbangi dengan peningkatan hasil dan penjimatan kos oleh kerajaan.
Justeru, katanya, pelaksanaan subsidi bersasar diharap dapat mengoptimumkan sumber kewangan kerajaan dan penjimatan yang diperoleh boleh diagihkan semula untuk program lebih berkesan yang seterusnya menyumbang kepada kesejahteraan rakyat.
Beliau menambah, pengguna di Malaysia masih menikmati harga runcit bahan api RM2.05 seliter bagi petrol gred RON95 tetapi kos sebenar pada Mac telah mencecah RM3.70 seliter.
Beliau kemudian berkata ini bermakna kerajaan terpaksa menampung perbezaan RM1.65 seliter.
“Sebagai contoh, setiap kali kita mengisi minyak dengan nilai RM100 atau kira-kira 49 liter, jumlah yang dibayar kerajaan ialah RM81 kerana kos sebenar berdasarkan harga pasaran ialah RM181 untuk 49 liter RON95.
“Ini bermakna subsidi kerajaan adalah sehingga 45% daripada jumlah harga. Bagi diesel pula, pengguna hanya membayar RM2.15 seliter manakala kos sebenar melebihi RM4 seliter,” katanya.
Terdahulu, Wong Hon Wai (PH-Bukit Bendera) bertanya kepada Menteri Kewangan sama ada penyelarasan program petrol, diesel dan subsidi perlu dilakukan memandangkan harga minyak mentah global dan gas asli telah meningkat secara mendadak semasa perang Rusia-Ukraine.
Tambah Tengku Zafrul, kerajaan juga kini dalam proses mengkaji bagaimana pendekatan subsidi bersasar boleh diperluaskan kepada produk bersubsidi lain supaya subsidi dapat ditumpukan kepada mereka yang benar-benar memerlukan. — The Star
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram