KERAJAAN Negeri Selangor kini sedang memacu ke arah ekosistem pengangkutan yang lebih lancar untuk memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada penduduknya.
Diterajui oleh Inisiatif Mobiliti Selangor, negeri itu telah melancar sistem percubaan Demand-Responsive-Transit (DRT) di lapan lokasi utama sejak November tahun lepas.
Menurut Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelaburan & Perdagangan, Pembangunan IKS & Wilayah Ekonomi Baharu, Mobiliti Selangor, Ng Sze Han, projek RM 5 juta setahun ini menyasarkan ketersambungan kawasan berkaitan, bertujuan untuk merapatkan jurang dalam rangkaian pengangkutan awam semasa.
Lapan kawasan itu ialah hab LRT, MRT dan bas di USJ, Sunway, Ara Damansara, Taman Megah, Bandar Utama, Puchong, Ampang, Taman Melawati, Taman Keramat dan UPM Serdang.
"Projek perintis ini mendedahkan keperluan kritikal untuk sambungan kawasan tersebut dan kerajaan negeri meneruskan perkhidmatan berdasarkan respons baik yang diterima.
"Berdasarkan penilaian yang dijalankan ke atas rangka kerja, kami menemui jurang dalam kebolehcapaian perkhidmatan bas pengantara di kawasan terpencil atau jarang penduduk.
"Sistem DRT berjaya dilaksanakan di negara seperti Jepun, United Kingdom dan Singapura. Ia adalah model yang berdaya maju untuk Selangor juga.
"Dengan mengadaptasi pendekatan responsif ini, kami menyasarkan untuk merapatkan jurang perkhidmatan dalam sistem bas laluan tetap tradisional dan meningkatkan fleksibiliti dan responsif rangkaian transit awam kami. Ia juga membantu dalam mempromosikan mobiliti awam untuk penduduk Selangor," kata Ng ketika dihubungi.
Tetapi beliau menyatakan bahawa kecenderungan rakyat Malaysia untuk menggunakan kenderaan sendiri masih memerlukan masa.
Mobi menyediakan perkhidmatan DRT ke beberapa kawasan seperti Sunway, USJ dan Bandar Utama di bawah Inisiatif Mobiliti Selangor.
Beliau berkata, berdasarkan hasil kajian di Gombak, meskipun kawasan tersebut kurang mendapat perkhidmatan awam dan stesen tren, terdapat peningkatan dalam penggunaan servis DRT.
"Ini berkemungkinan disebabkan penggunaan kenderaan peribadi. Begitu juga dengan Sungai Buloh yang tiada pengangkutan awam, menunjukkan jumlah penumpang yang minimum," katanya.
Bagaimanapun, Zon UPM-Serdang, sebuah lagi kawasan yang diklasifikasikan sebagai kurang mendapat perkhidmatan, menunjukkan peningkatan ketara dalam jumlah penumpang, kata Ng.
Pertumbuhan ini didorong terutamanya oleh pelajar dari universiti seperti Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (IUKL) dan Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) serta sekolah yang menggunakan perkhidmatan DRT untuk mengakses MRT dan menuju ke IOI City Mall.
Kawasan seperti bahagian utara Petaling Jaya seperti Bandar Utama dan Damansara, beliau berkata, pengguna DRT meningkat dalam kalangan orang pejabat.
"Servis itu menyambungkan orang ramai ke stesen MRT seperti Mutiara Damansara, Surian dan Bandar Utama," beliau berkata.
Beliau berkata, Inisiatif Mobiliti Selangor akan menyediakan laluan yang tidak diliputi oleh Prasarana.
Ini bakal melibatkan kawasan kejiranan, area komersial serta tempat yang mempunyai institusi pengajian tinggi.
Ng berkata, dalam pelan jangka pendek, kerajaan bakal menganalisis data daripada projek perintis untuk menyusun strategi perkhidmatan DRT.
"Ini akan melibatkan mengenal pasti zon dengan penggunaan optimum dan mengenal pasti kawasan yang tidak berkesan.
"Laluan bas akan diperkenalkan ke zon dengan penggunaan tinggi menghampiri 50 peratus kapasiti bas.
"Pelan jangka panjang pula fokus kepada meningkatkan keberkesanan ekosistem pengangkutan, akhirnya bergerak ke arah model sistem transit bersepadu," katanya. — TheStar/SHEILA SRI PRIYA
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram