Industri insurans perlu bantu ringan beban mangsa banjir


  • Bizz
  • Khamis, 23 Dis 2021

ADA berpendapat bahawa perlindungan banjir dan ribut adalah tambahan bagi insurans motor. — Bernama

SELAIN operasi mencari dan menyelamat dilaksanakan pada hujung minggu akibat banjir teruk melanda beberapa negeri di Semenanjung, orang ramai juga perlu menumpukan kepada urusan insurans.

Ada yang berpendapat bahawa perlindungan banjir dan ribut adalah tambahan bagi insurans kenderaan.

ni bermakna, mereka yang menginginkannya akan dianggap "berisiko tinggi' dan oleh itu mereka dikenakan bayaran lebih daripada yang diperlukan.

Justeru, hanya kira-kira 10 peratus rakyat Malaysia yang mempunyai perlindungan seperti itu, yang merupakan satu percanggahan kepada peranan yang diwakili oleh industri insurans am.

Industri insurans am mendapat manfaat daripada penggunaan kereta yang terhad dalam tempoh dua tahun lalu disebabkan sekatan pergerakan untuk mengawal penularan Covid-19, namun tiada syarikat tampil menawarkan rebat kepada pelanggan.

Ini sememangnya memalukan. Mungkin inilah masanya untuk membalas kesetiaan pelanggan mereka dengan pembayaran lebih cepat dan pertimbangan lebih santai.

Sebagai permulaan, bantu pemegang polisi (walaupun mereka yang tidak mempunyai perlindungan banjir) untuk mendapatkan bengkel yang mempunyai reputasi baik dalam usaha membersihkan kereta mereka, menawarkan kos subsidi sepenuhnya atau sekurang-kurangnya sebahagian daripada kos pembaikpulihan.

Pada masa hadapan, perlindungan banjir dan ribut mestilah menampilkan perlindungan standard dalam polisi motor, yang sekurang-kurangnya menawarkan 50 peratus nilai diinsuranskan kepada kenderaan dan kos pembersihan banjir.

Apabila majoriti atau semua pengguna mempunyai perlindungan banjir, premium akan tersebar di seluruh Malaysia sebelum ia boleh menjadi lebih rendah dengan ketara. Tambahan pula, ketika ini adalah masa untuk meningkatkan jumlah kerugian akibat banjir atau ribut daripada 50 peratus kepada 100 peratus pada harga lebih berpatutan.

Penembusan polisi isi rumah atau pemilik rumah juga sangat rendah di Malaysia. Premium perlu lebih rendah untuk pelbagai kelas risiko yang baik.

Disamping itu, industri insurans perlu proaktif selain membimbing pelanggan tentang kaedah untuk dianggap sebagai risiko yang baik, yang biasanya hanya memerlukan sedikit usaha.

Mereka yang tidak layak untuk perlindungan banjir berisiko baik masih boleh mendapat manfaat daripada premium yang lebih kompetitif, tetapi dengan bayaran bersama atau lebihan digunakan sehingga pelanggan dapat menangani faktor risiko mereka.

Bagi kawasan yang terdedah kepada banjir, jika terdapat amaran awal tentang banjir (baik daripada kerajaan mahupun persatuan industri insurans), usaha seperti memindahkan kereta dan perabot ke tempat yang lebih tinggi boleh jadi sangat bermanfaat untuk mengehadkan kerugian. — The Star

RAVINDER SINGH

Pulau Pinang (Penulis adalah veteran industri insurans 30 tahun)

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram

insurans, banjir, polisi