
ORANG ramai tidak lama lagi boleh membayar tol di lebuh raya menggunakan mana-mana perkhidmatan pembayaran digital dan bukan hanya Touch 'n Go, kata Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof.
Kad Touch 'N Go untuk tol lebuhraya juga akan ditamatkan pada 2025 dan lorong SmartTag akan dihapuskan, katanya ketika ditemubual portal Free Malaysia Today.
"Tidak lama lagi, terpulang kepada orang ramai untuk menggunakan apa-apa cara pembayaran digital - sama ada mahu menggunakan Touch 'n Go Ewallet, Debit atau Kad Kredit, atau Visa atau MasterCard atau sebarang sistem pembayaran (elektronik), selagi perkhidmatan itu disediakan di lebuh raya (terpilih)," katanya lagi.
Beliau berkata, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) cuba memastikan kemudahan untuk orang ramai dengan menggunakan mod pembayaran dalam talian.
"Kami mendengar permintaan rakyat untuk membuka lebih banyak opsyen (pembayaran dalam talian) dan kami sedar bahawa pengguna perlu membayar terlebih dahulu untuk Touch 'N Go sama ada mereka menggunakan di lebuh raya atau tidak," jelasnya.
Pelaksanaan mana-mana pembayaran digital untuk tol lebuh raya pada masa depan akan bergantung kepada sistem pembayarann frekuensi radio (RFID), sekiranya ia mencapai kadar yang memuaskan dan apabila pemegang konsesi lebuh raya bersedia untuk menghubungkan ia dengan penyedia pembayaran dalam talian tambahan, katanya.
Hanya satu tag RFID yang diperlukan untuk tujuan itu, katanya.
Beliau juga berkata, pemegang konsesi lebuh raya diarahkan untuk bersedia untuk pelaksanaan sistem Aliran Bebas Multi-Lane (MLFF), yang merupakan sistem tol bebas halangan, tanpa pondok tol dan tiada lorong menjelang 2025.
Sistem MLFF menggunakan struktur gantri yang dilengkapi dengan pengiktirafan plat nombor automatik (ANPR) di lokasi tertentu.
"Jika kita rasa ada kelewatan oleh beberapa pemegang konsesi lebuh raya, kita boleh mempertimbangkan model pelaburan swasta atau inisiatif kewangan swasta untuk mengambil alih (sistem MLFF).
"Model pelaburan swasta adalah untuk sistem terbuka. Seperti yang anda dapat lihat terdapat banyak lebuh raya di negara ini dan semua sistem perlu disepadukan. Jika kita melihat Singapura dan Taiwan, mereka mempunyai kawalan kuasa tunggal (atas sistem), "katanya.
Fadillah berkata terdapat beberapa unsur yang perlu diperhalusi sebelum melancarkan sistem MLFF, termasuk aspek peraturan, prosedur penguatkuasaan, pembangunan infrastruktur, kadar penembusan RFID dan pelan komunikasi untuk pelaksanaan MLFF.
Fadillah menambah bahawa sistem MLFF adalah faktor utama dalam pelan tindakan sistem pengangkutan pintar (ITS) untuk rangkaian lebuh raya masa depan.
Sementara itu, peringkat percubaan ANPR sedang dijalankan di Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS), katanya.
"Kami juga sedang mencari cadangan untuk perkongsian awam-swasta atau PFI, tertakluk kepada perbincangan lanjut dengan syarikat konsesi LEKAS dan satu lagi projek perintis di Lebuhraya Besraya tidak lama lagi," katanya.— The Star
Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram