Interaktif: Bolehkah industri pelancongan negara bangkit semula?


  • Massa
  • Selasa, 19 Jul 2022

Pelancong (dari kiri) Hannah Lins, Dennis Lins dan Lori Lins dari Amerika Syarikat mengambil gambar wefie dengan berlatar belakangkan bangunan Sultan Abdul Samad di Kuala Lumpur.

KEDATANGAN pelancong ke Malaysia sejak pembukaan semula sempadan negara membawa harapan kepada ramai pihak agar industri pelancongan negara akan pulih dengan cepat.

Penutupan sempadan Malaysia akibat Covid-19 menyebabkan pelancongan hampir terhenti, dengan ketibaan pelancong menurun daripada 26.1 juta pada 2019 kepada 134,728 pada 2021.

Bagaimanapun, sejak sempadan dibuka semula pada April, ia membawa berita baik kepada industri pelancongan yang mana ketibaan pelancong ke Malaysia meningkat menjadi dua juta orang setakat 21 Jun 2022.

Sasaran semasa ialah menarik 4.5 juta pelancong tahun ini, dengan angka itu akan dikaji semula pada September.

Berikut ialah gambaran bagaimana wabak itu melanda pelancongan di Malaysia dan seluruh Asean, serta bagaimana pemulihan dan perkara yang diperlukan untuk mengembalikan industri itu ke landasan sepenuhnya.

Impak kepada semua pihak

Syarikat penerbangan dan lapangan terbang semakin rancak

Sejak Malaysia membuka semula sempadannya, Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Johor dan Kota Kinabalu di Sabah disenaraikan antara yang paling sibuk di Asia Tenggara.

Pada Jun, firma data perjalanan global OAG meletakkan Senai sebagai lapangan terbang antarabangsa keempat paling pesat berkembang di rantau ini, manakala Kota Kinabalu menduduki di tempat kesembilan.

Menurut Laporan Pasaran Penerbangan Asia Tenggara OAG untuk Jun 2022, bilangan tempat duduk untuk penerbangan antarabangsa yang berlepas dari Johor Bahru meningkat pada bulan lepas (Jun) sebanyak 74% kepada 8,460 berbanding Mei.

Kota Kinabalu mencatatkan peningkatan 28% dalam bilangan kerusi kepada 15,920.

Di tempat pertama ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Cam Ranh Vietnam yang menyaksikan lonjakan 429% bagi bilangan kerusi.

Dari segi jumlah tempat duduk yang terjual, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur menduduki tempat ketujuh di Asia Tenggara dengan 1.35 juta tempat duduk pada bulan Jun.

Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta Indonesia mendahului rantau ini dengan tiga juta tempat duduk.

Laluan udara Kuala Lumpur ke Singapura pula disenaraikan sebagai laluan kedua paling sibuk di dunia bagi tempoh Jun 2022 dengan 271,886 tempat duduk.

Di tempat pertama ialah New York JFK ke London Heathrow, dengan 281,375 tempat duduk.

Bagi rantau Asia Tenggara, laluan Pulau Pinang ke Singapura adalah yang ke-10 paling sibuk dengan 78,360 tempat duduk.

Cabaran masa hadapan

Ketua OAG Aviation Asia, Mayur Patel, berkata, Asia Tenggara menghadapi beberapa kekangan dalam meningkatkan pemulihan perjalanan udaranya ke tahap pra-pandemik.

“Sehingga kita melihat China bebas dalam membenarkan perkhidmatan antarabangsa, banyak syarikat penerbangan akan mengalami kesusahan untuk meningkatkan lagi kapasiti yang dimiliki.

"Syarikat penerbangan di rantau ini juga menghadapi beberapa cabaran sumber dari segi ketersediaan pesawat dan kakitangan yang berkelayakan, ditambah lagi dengan kerumitan dalam proses pemulihan," tambahnya.

Presiden Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Tan Kok Liang berkata, beliau positif Malaysia boleh mencapai sasaran ketibaan 4.5 juta pelancong walaupun pelbagai cabaran dihadapi industri.

Beliau berkata, MATTA meramalkan ketibaan lima juta pelancong menjelang akhir tahun ini.

“Bagaimanapun, sasaran itu bergantung kepada ketibaan dari pasaran Asean, serta dari India dan Korea Selatan,” katanya.

Kok Liang berkata, perkongsian awam-swasta perlu dipertingkatkan lagi dengan menyasarkan usaha pemasaran dengan penawaran produk dan segmentasi khusus.

Beliau berkata, kemasukan pelancong perlu diurus dengan lebih baik seperti masalah di kaunter imigresen yang mana masa menunggu dan beratur panjang akan menjejaskan kepuasan pelancong.

Kok Liang berkata, cabaran lain seperti kos tambang penerbangan yang tinggi, pilihan terhad pada sambungan udara dan keperluan ujian Covid-19 di negara lain mungkin menghalang ketibaan pelancong.

“Cabaran di Malaysia termasuk peningkatan kos operasi, kekurangan kakitangan dan peningkatan kos gaji,” katanya.

Untuk menggalakkan ketibaan pelancong, Kok Liang mencadangkan industri menyasarkan pasaran khusus dan kumpulan tertentu seperti kumpulan acara perniagaan, pelancongan perubatan, serta pelancong dan pengguna yang inginkan percutian mewah.

“Kami boleh menyasarkan kumpulan ini dengan penawaran produk khusus dan dibuat khusus.

"Kita juga mesti melihat penerbangan carter sementara menunggu penyambungan semula penerbangan yang lebih berjadual," katanya.

isi dalam

Pelancong Korea tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada 26 Mei dengan penyambungan semula penerbangan Jin Air dari Incheon.

Presiden Persatuan Hotel Malaysia (MAH), Christina Toh berkata, pelancong terutama dari negara Asean mula tiba di negara sejak pembukaan semula sempadan pada April.

“Singapura adalah yang pertama mendahului, diikuti Indonesia, dan lain-lain seperti Thailand, Kemboja dan Vietnam.

"Kami benar-benar menikmati ketibaan pelancong yang datang dari zon negara ini," tambahnya.

Beliau berkata, ketibaan pelancong dari Britain dan Eropah akan mengambil masa kerana penerbangan semasa yang terhad.

Christina berkata, beliau yakin industri perhotelan boleh mencapai sasaran ketibaan 4.5 juta pelancong dengan mudah.

“Kami menerima banyak pertanyaan dan setiap badan pelancongan dan hospitaliti negeri sudah mula bekerjasama untuk mendekati kumpulan pelancong dan kumpulan insentif mesyuarat-persidangan.

"Sudah tentu, semua orang juga menunggu China dibuka semula," katanya.

Berhubung masalah kekurangan tenaga kerja yang menjejaskan industri perhotelan, Christina berkata, perniagaan hotel menguruskan ia mengikut keupayaan tenaga kerja mereka untuk mengelak perkhidmatan terjejas.

"Kami menguruskan perniagaan kami mengikut keupayaan tenaga kerja yang kami miliki," katanya sambil menambah bahawa terdapat sedikit peningkatan baru-baru ini mengenai isu kekuragan pekerja dalam industri perhotelan.

Dia menjangkakan keadaan akan bertambah baik menjelang suku pertama tahun depan.

Timbalan Presiden Kebangsaan Persatuan Hotel Bajet Malaysia, Dr Sri Ganesh Michiel berkata, ancaman pelancongan seperti pengusaha tidak berlesen perlu dibanteras agar industri pelancongan negara pulih.

Beliau berkata, tiada peraturan yang mengawal agensi pelancongan dalam talian dan penginapan sewa jangka pendek.

“Kedatangan pelancong semakin meningkat tetapi ini tidak membantu industri perhotelan kerana pelancong memilih untuk menginap di penginapan sewa jangka pendek.

"Industri perhotelan hanya akan pulih selepas kerajaan bertindak ke atas ancaman ini," katanya sambil menambah kehadiran perniagaan haram akan menyebabkan pengusaha berlesen rugi, sekaligus memberi kesan kepada hasil cukai kerajaan. — The Star

Boleh follow media sosial Majoriti di Twitter, Facebook, Instagram dan Telegram